Tinde Carlbrand

Var med och sprid hoppets ljus!

Lugnet har nu lagt sig lite efter COP 17, besvikelsen över resultatet (eller bristen på sådant) går sakta över i energi att jobba vidare. Men innan vi riktar blickarna mot COP 18 så får vi stanna upp en stund inför julens budskap. Jesus födelse som påminner oss om så mycket; kärlek, givmildhet, gemenskap och Guds vilja att dela allt detta med oss. Ett budskap som Svenska kyrkan vill förmedla till alla, ett budskap om att ingen är bortglömd oavsett var i världen man befinner sig. Julkampanjen ger oss möjlighet att sprida vår givmildhet över landgränserna och nå fram till dem som behöver det mest. I år vänder vi oss till männen. Det behövs goda förebilder i samhället, förebilder som väljer bort våldet och visar på en positiv mansroll som bygger samhällen med kärlek tillsammans med kvinnor i gemenskap. Att vara man i krigsdrabbade områden kan ofta innebära att du redan som liten pojke tvingats ut i krig. När man redan som ung pojke blir tränad i att döda så är det svårt att hitta tillbaka till en våldsfri och trygg samhällsroll. Målet är att inget barn ska behöva vara soldat. Men där skadan redan är skedd behövs hjälp att hitta tillbaka till livet. Var med och sprid hoppets ljus du också och skänk en slant till kampen för en mänskligare värld!

Tinde Carlbrand, ageravolontär Uppsala domkyrkoförsamling