matildamattsson

Älskad – Västerås stifts konfirmanddag

Vad passar bättre än ett inlägg som handlar lite om vatten på den internationella världsvattendagen?

Den 16 mars begav sig  Karolina Göranzon, ageravolontär i  Uppsala, och jag till Västerås för att medverka i Västerås stifts stora konfirmanddag. Temat för dagen var En enad värld och fokuset låg på tillgången till rent vatten.

Dagen för konfirmanderna började med en mässa i domkyrkan där kollekten gick till projektet Solvatten som är ett projekt som Svenska kyrkan är med och stödjer. Efter mässan delades det ut sugrör. I dessa sugrör skulle konfirmanderna sedan frakta vatten genom staden. Det skulle symbolisera att många i världen måste bära sitt vatten långt då tillgångarna till vatten inte alltid är lika självklara där som de faktist är här. Många måste spendera mycket tid på väg till och från vattenkällor. Det är både tungt och tidskrävande, och det är oftast kvinnor och barn som får göra det jobbet. Och även om så mycket tid och kraft läggs ner på att få tag på vatten så betyder det inte att vattnet som man har tillgång till är bra vatten. För tyvärr så är vattnet även ofta förorenat där de redan har ont om det.

När konfirmanderna kom fram till konferenscentret, där vi skulle fortsätta dagen, fick de tömma ut vattnet som de burit med sig i hinkar. Stiftet hade beslutat att skänka en viss summa pengar per deciliter vatten som de fick med sig hela vägen dit. De pengarna gick också till projektet Solvatten. Konfirmanderna fick tillsammans med sig 2,1 liter vatten från domkyrkan till konferenscentret. Och om man tänker på hur lite vatten ett sugrör rymmer så förstår man hur många konfirmander som måste ha medverkat under dagen.

Inne på konferenscentret hade vi som skulle medverka i den nästkommande timmen förberett våra små 15-minutersföreläsningar. Lina, en ”Ung i världsvida kyrkan”-stipendiat, berättade om hennes resa till Brasilien. Hon berättade att stipendiaterna åker ut för att ta del av andras liv och lära sig. De åker inte ut för att lära andra något och berätta vad vi tycker är rätt. Hon berättade om hur häftigt det hade varit att få känna att man blev så nära människorna där och hur hon verkligen fick en bild av ordet: ”Så är vi fastän många en enda kropp, ty alla får vi del av ett och samma bröd.” Hon fick oss att ställa oss upp och sträcka ut våra händer till våra grannar i stolsraderna och det demonstrerade hur lätt det är att sträcka ut handen till någon annan. Vi lever i En enad värld.

Sedan var det min och Karolinas tur att ta plats på scenen (jag måste bara tala om för er att Karolina är en lysande talare). Vår uppgift var att prata lite allmänt om vatten, berätta vad Svenska kyrkans internationella arbete sysslar med och ge tips på små saker som man kan göra som enskild individ som gör stor skillnad i det stora hela.

Visste du att:

• Om vattnet i en tiolitershink representerade allt vatten på jorden så skulle endast två teskedar motsvara det sötvatten som finns tillgängligt för oss i vardagen till bland annat dricksvatten och bevattning?
  • I Sverige gör vi av med 200 liter vatten per person och dag?
  • I hela processen för att tillverka ett enda glas juice går det åt 170 liter vatten?
  • År 2007 såldes 90 miljarder liter flaskvatten i värden?
  • I Etiopien har över 70% av befolkningen inte tillgång till rent vatten?
Timmens sista kvart var tillägnad projektet Solvatten. Oliwer som arbetar som projektledare där kom och berättade för oss om projektet. Jag tycker att det är ett väldigt intressant projekt, det kan hjälpa så många. Så jag rekommenderar verkligen att ni kikar in här och läser om hur det fungerar.
Som jag har nämnt tidigare gick både kollekten från mässan i domkyrkan och pengarna från stiftet för vattnet som konfirmanderna bar med sig till projektet Solvatten och konfirmanderna kunde stolta lämna över en check på över 14 500 kr till Oliwer.
.
Tack Västerås stift, mitt kära stift, för en väldigt fin dag!
Matilda Mattsson, Ageravolontär i Säterbygdens församling