Tinde Carlbrand

Ännu ett år har gått!

Nu har ännu ett år gått och nu går vi in i 2017 med alla lärdomar vi fått från 2016. Mycket har hänt både nationellt och internationellt och vårt uppdrag som Svenska Kyrkans Ageravolontärer blir allt mer tydligare och viktigare.

Donald Trump har mot alla odds valts till USAs President och hela världen går ovetandes om vad som kommer hända när han tillträder, det är en människa som har uttalat sig rasistiskt, sexistiskt och kränkande, han har till och med sagt att han vill riva upp klimatavtalet i Paris som hela världen kom överens om. Flyktingar dör på sin flykt till Europa över medelhavet och vi får hela tiden läsa om vilken fruktansvärd tillvaro människor befinner sig i och hur problematiskt det är att ta sig till Europa.

Situationen i Syrien och Aleppo är fruktansvärd och vi ser bilder på hur en hel stad som en gång var full av kultur, glädje och liv bara blivit till ruiner. I Etiopien har vi den värsta torkan på över 30 år där totalt 18,4 miljoner människor är i behov av matbistånd, vatten, sanitets och hälsoinsatser.

Samtidigt i Europa ser vi mörka moln som drar in, vi kan se att många länder som England, Grekland, Tyskland, Danmark och även Sverige har främlingsfientliga politiska partier i sin regering och riksdag. Vi har sett efter valet i Storbritanniens att en majoritet vill lämna EU. I dessa tider är inte lösningen att backa ur, i dessa tider är lösningen att stå starka tillsammans och kämpa för mänskliga rättigheter.

Vi får inte glömma vilka mål vi kom överens om på klimatmötet i Paris, vi får inte glömma att i September 2015 kom 193 ledare för världen överens om 17 mål som vi ska ha klarat av till 2030.global-goals-sapir-2-1920x1280

Om vi ska klara av dessa mål så får vi inte sluta tro på att en bättre värld faktiskt är möjlig.

När jag läser om allt detta på nyheterna eller i tidningarna så ser jag kampen mellan de onda och de goda och jag är Ageravolontär för jag tror på att de goda alltid kommer att övervinna de onda, men vi kan inte bara luta oss tillbaka, vi måste agera!

Svenska Kyrkans Ageravolontärer agerar lokalt för global rättvisa och kommer alltid att kampanja, sprida, dela och leverera budskapet om vad vi som medmänniskor behöver göra för att nå dessa mål. Mycket har hänt 2016 i både positiv och negativ bemärkelse men låt oss säga såhär:

2016: Thanks for the Lesson

2017: Let’s do this!