Sara

Äntligen här!

Vi har nu landat i Rio de Janeiro, bott in oss lite i hotellrummet och spanat in det närmaste kvarteret runt vårt hotell Rio’s Presidente. Idag kom vi för första gången ut till området där NGOerna håller till. Det är som Almedalsveckan, fast internationellt och utan politiker. Plus att det är här i Rio, och i mina mått mätt är Rio en något större stad än Visby 🙂 NGO står för non-governmental organisation och sådana organisationer från jordens alla hörn är här Rio nu för att närvara vid Peoples Summit, folkmötet som pågår under Rio+20.

Vi håller till under ACT alliansens banner i vårt enorma tält, Religions for Rights, som också rymmer bland andra Kyrkornas Världsråd.

ACT Alliance är en ekumenisk allians med 125 medlemsorganisationer och kyrkor som arbetar i 140 länder över hela världen. Alliansen omsätter 1,6 miljarder dollar och ungefär 30 000 människor är aktiva inom alliansen på olika sätt. Vid Rio+20 närvarar cirka 130 personer som arbetar under ACT alliansens flagg.

Snart ska vi åka iväg till Rio Centro, möteslokalerna för Rio+20, där förhandlingarna ska hållas nästa vecka. Vad vi har hört så kommer det bli en del köande innan vi blir fullt ut ackrediterade för att kunna närvara vid förhandlingarna. Det är också en bit att åka eftersom anläggningen ligger cirka 4 mil utanför centrala Rio. Önska oss lycka till!

Sara, Ageravolontär vid Rio+20