Mikael Risenfors

Att aktivera sig

Agerahelg med uppstart för nya ageravolontärer i Uppsala. Vilket fantastiskt sätt att spendera en helg. Den som vill bli ageravolontär får numera gå några kortare helgutbildningar istället, tillsammans med utbildade ageravolontärer och fortbilda sig allt eftersom. Och vem skulle inte vilja bli ageravolontär?! Nu tillsammans med Globala arbetsgruppen i Svenska Kyrkans Unga – såklart fantastisk att bli medlem i!

Jag pratade precis med en vän som såg flera teologiska poänger i att börja äta veganskt för klimatets skull, men sa sig vara för lat. Just lättja, eller bekvämlighet eller brist på tid, är det som vanligtvis står i vägen för engagemang. Oavsett om en är medveten om det själv eller inte kommer bekvämligheten att stoppa oss från mycket som vi innerst inne tror är rätt.

Innan engagemanget finns tycks det förstås onödigt, eller åtminstone inte prioriterat. Det kräver en handling, och visst är det förunderligt hur Gud lämnat så många möjligheter för oss att själva välja att upptäcka. För när engagemanget väcks, när en hittat rätt fråga att engagera sig i, då kan det betyda mer än allt som upptagit ens tid innan. Men liksom att gå upp på morgonen (för många av oss) kräver en känsla av nödvändighet och att i ett ögonblick bara bestämma sig för att ”nu gör jag det” behöver en aktivera sig själv. Agera mera är ett slagord vi använder oss av. Gör det.

Vi är ju kallade till tjänst för våra medmänniskor och att vårda hela Guds skapelse. Hur väl en lyckas med bara klimatansvaret kan en kolla på Klimatkontot – och se efter hur en kan ta ett större ansvar. Förutom att ta ansvar för sitt eget liv och sin nära omgivning är förstås ett härligt sätt att få följa Jesus att engagera sig i någon organisation som arbetar djupare med det. Globala arbetsgruppen kommer snart med en film om vad en kan engagera sig i, men inspireras av våra bloggar så länge. Såhär i fastetider kan Vildåsnan, eller kanske senaste numret av medlemstidningen Troligt ge idéer – vad sägs om plastfasta t ex? Det behöver inte vara något storslaget, när du källsorterar efter din kompis i kyrkan, tänk på att Jesus sa att den som vill vara stor ska vara de andras tjänare (Mark 10:43).

Förra helgen fick vi ett ordentligt fokus på klimatfrågorna som Svenska kyrkan fortsätter att driva hårt hela året, med ett fokus på COP 21 i Paris, som är klimattoppmötet arrangerat av FN i december. Vi agerade genom att samla namnunderskrifter och bjuda på chokladhjärtan. Tills december kommer mycket kampanjande och uppmärksammande äga rum – håll till godo! Och framför allt, aktivera dig!

Mikael Risenfors
Ageravolontär och medlem i Globala arbetsgruppen