Sara

Bland småkryp och kungligheter

Sara skriver:

Ett bra liv för alla, är det därför vi är här? Med inspiration från eed Evangelischer Entwicklungsdienst, ungefär Kyrkans utvecklingstjänst, vill jag bara ge några korta meningar om varför, i min mening, Rio+20 händer just nu.

eed är precis som Svenska kyrkan medlemmar i ACT alliansen

Världens resurser är ohållbart och orättvist fördelade, vi måste agera för en förändring i en mer inklusiv riktning, där också de som inte har tid, möjlighet eller ens vet om att toppmötena händer inkluderas i och känner ansvar för målbilden.

Att människor kan ha svårt att komma helt överens känner nog de allra flesta till, på ett FN-möte blir det också tydligt att människor med makt inte gärna släpper den lilla eller stora makt de har, utan att få något igen, eller utan att rent utav tjäna på kompromissen.

Namnet Rio+20 kommer av att det för 20 år sedan satt ett gäng välutbildade personer och kom fram till att den dåvarande utvecklingen var ohållbar. Det fick en rad effekter, en av dessa effekter var den marknadsekonomiskt styrda klimat- och miljöforskningen.

Vår svenske Kung Carl XVI Gustaf, var på dialogerna idag här i RioCentro, och medan en indisk kvinna pratade om vikten av rent vatten för en hållbar framtid, satt kungen och funderade. Kanske tänkte han på de svenska opinionsvindarna som just nu verkar blåsa åt att vi ska sätta ett pris på vad masken producerar i komposthögen.

På annat håll, utomhus i den stora konferensanläggningens trädgårdsliknande innergård, satt ett relativt stort kryp, jag tror att det är en så kallad Leaf-bug, eftersom den är grön och har något av ett blad som sticker ut. Avgör själva, eller rätta mig om jag har fel, men mötet känns på så sätt ganska inkluderande. En helt annan fråga är vem som egentligen bestämmer resultatet av alla förhandlingar som pågår. Inatt ska det brasilianska ordförandeskapet hålla presskonferens om sitt nya förslag, spännande!

Sara, ageravolontär i Rio de Janeiro

Tack till eed, läs mer här!