jesperschwarz

Det handlar om solidaritet

För några veckor sedan var jag tillbaka och besökte min gamla värdfamilj i Frankrike, och jag passade på att avsluta This Changes Everything av Naomi Klein. Flera saker sammanföll som fick mig att tänka på klimatförändringarna. På rådhuset i förorten till Lyon där jag var står ett fjärde ord under de traditionella Frihet, Jämlikhet och Broderskap – Solidaritet. För mig är det detta fjärde ord hela klimatrörelsen kokar ner till. Det handlar inte om oss, och vilka eventuella konsekvenser som drabbar mig i Sverige.

Solidaritet handlar om medmänsklighet i handling. Vi kan inte använda ekonomiska argument för att kämpa för klimatet. För hur värderar en människoliv i pengar? Det är omoraliskt att prata om hur mycket utsläpp kostar, och att sälja dem i form av utsläppsrätter på en fri marknad, när det handlar om hela länders överlevnad.

Vidare diskuterade jag med min franska värdfamilj om vad som krävs för en bättre värld. Med helt olika utgångspunkter kom vi fram till att det krävs ett systemskifte. Vi kan inte lösa problemen med samma system som skapade dem, exempelvis genom att handla med utsläppsrätter. Det vi kan göra är att ställa krav. Även om vi inte alltid själva kan föreställa lösningarna, och inte vet hur det framtida samhället kommer att se ut, så måste vi ställa konkreta krav. Att vi, som bär klimatskulden, kompenserar fattigare och sårbarare länder, för de skador vi åstadkommit genom våra utsläpp. Att vi som samhälle måste ställa om till ett hållbart levnadssätt med kraftigt minskade utsläpp, istället för att som nu öka våra utsläpp!

Svenska Kyrkan driver genom Act Alliance kampanjen ActClimate. Inför det FN:s klimattoppmöte i Paris i december samlar vi in namnunderskrifter, för att med konkreta krav uppmana svenska politiker till att gå in med ambitiösa och livsnödvändiga krav i förhandlingarna.

På lördag 28/3 är det Earth Hour, och Ageravolontärerna i Lund tillsammans med Diakoniaaktivisterna ska ut och dela ut värmeljus för att uppmärksamma detta. Var med du med, släck ljuset mellan 20.30 och 21.30, i solidaritet. Men framförallt, gå in på actclimate.org och skriv under för en bättre värld. Om du inte redan gjort det.

Jesper Schwarz
Ageravolontär i Helgeands Församling, Lund