Hanna Rappmann

Ett mejl till en parlamentariker

Lite då och då får den som är registrerad att vara med i e- post aktioner genom Svenska kyrkans internationella arbete utskick om att vara med och AGERA. Det handlar om att skicka ett föreslaget e-mejl till olika politiker där en uppmanar dem till att verka för en hållbar utveckling på olika sätt genom omröstningar i bland annat EU-parlamentet.

Om en vecka, den 12 mars, ska EU-parlamentet rösta om jordbruksreformen som kommittéer för utvecklings- och miljöfrågor har tagit fram. Flera av förslagen är bra och jordbruket är en viktig fråga då den är EU:s tyngsta bugetpost och påverkar möjligheterna till en bättre miljö, en levade landsbygd och tillgången på bra mat inom EU. Men den påverkar också jordbrukare i fattigare delar av världen. Världen är som bekant större än EU.

Exempel på åtgärder som tagits fram är att jordbrukspolitiken måste vara samstämmig med EU:s biståndspolitik, att vi måste avskaffa exportstödet av jordbruksprodukter och minska beroende av proteinimport för djurhållning.

I e-post aktionen uppmanades vi att skicka brev till någon/några av Sveriges EU-parlamentariker. Detta mejl skickade jag till bland annat Carl Schlyter och blev väldigt glad när jag fick svar! Det visar på att uppmaningarna kommer fram och att det är viktigt med påverkningsarbete på alla nivåer.

Bäste Carl Schlyter,

Den 12 mars kommer du i EU-parlamentet att rösta om förändring i den gemensamma jordbrukspolitiken. Eftersom du representerar mig uppmanar jag dig att rösta för en genomgripande reformering av jordbrukspolitiken och att stödja de förslag som parlamentets utvecklingskommitté har lagt fram som bland annat syftar till att

• Göra jordbrukspolitiken samstämmig med EU:s biståndspolitik
  • Granska jordbrukspolitikens påverkan på produktion i utvecklingsländer
  • Avskaffa exportstöden 2016, och fram till dess bara tillåta exportstöd till länder där lokala producenter inte riskerar att skadas
  • Minska beroendet av proteinimport

Jag ber dig också att arbeta för att övertyga partikamrater från andra länder att göra det samma.

Ett tungt ansvar vilar på dig. Att maximera produktion och export är inte rätt sätt att ta ansvar för den globala livsmedelstryggheten. EU:s jordbrukspolitik måste göras samstämmig med biståndspolitiken för att inte hota andra länders rätt till utveckling.

Med vänliga hälsningar,

Hanna Rappmann, Ageravolontär i Värö- och Stråvallaförsamlingar

Och här kommer svaret:

Tack för ditt brev och tack för att du bryr dig om vår matförsörjnings framtid.

Ja, det är viktigt att göra jordbrukspolitiken samstämmig med EU:s biståndspolitik. Därför arbetar jag mot alla former av exportbidrag och för alternativa certifieringsförfaranden för utvecklingsländer så att de kan exportera till oss. Jag arbetar också för att de i handelsavtal får behålla sina exporttullar för att få mer lokal vidareförädling.

Vårt beroende av proteinimport är ett svårt problem med ständigt ökande köttkonsumtion. Jag arbetar för ett utkastförbud för fisk så att vi inte tömmer haven för foder och att konstgödsel ska beskattas för sina miljöskador. Jag vill också att vi inför krav på att man följer FN-konventioner om miljö samt ILO-regler när det gäller fodergrödor. Det är viktigt med växtföljd för att på ett hållbart sätt skapa proteiner på vår egen mark.

Jag anser att jordbruksstöd bör betalas för ekosystemtjänster så att vi betalar för minskat kväveläckage, biologisk mångfald m.m. men inte för industriproduktion på jordbruksmark där marken utarmas och det behövs mängder av fossil energi. Jag anser att en acceptabel kompromiss är att stöden minskar men att länder som vill ge särskilda (hållbara stöd) utöver EU-stöd ska kunna göra det om syftet är än mer miljöarbete. Jag arbetar också för ökade djurskyddskrav. Tyvärr kommer reformen helt säkert inte nå våra mål, inte ens ett totalförbud mot exportstöd verkar finnas kvar, det kommer finnas kvar ”som nödåtgärd”. Den gröna gruppen delar alla mina åsikter med den skillnaden att de inte vill minska jordbruksbudgeten utan ”bara” göra den grönare.

Mvh,

Carl

Precis som Carl Schlyter påpekar kommer reformen med all säkerhet inte nå upp till målen men det får inte göra att varken EU-parlamentariker, agera-volontärer eller andra samhällsmedborgare ger upp. Vill Du få dessa utskick kan du registrera dig här.

Hanna Rappman,

Ageravolontär i Värö- och Stråvallaförsamlingar