Sara

Ett nytt nådens år

Gott nytt kyrkoår allihopa!

Mitt i alla fantastiska rapporter från Durban tänkte jag bara skriva lite om vad som händer hemma i Fässberg och att vi nu kan fira att det är ett nytt kyrkoår i och med första advent i söndags.

Första advent firades in med flera gudstjänster i Fässberg och jag närvarade vid den kl. 11. Det är så mysigt att få klämma i med hela församlingen i traditionella adventspsalmer och höra vad prästen har att säga om Jesus intåg i Jerusalem, ridande på en åsna och folk brer ut palmer under hans väg. Hur Jesus är på väg, vi väntar hans ankomst på juldagsmorgonen och hur han vill möta oss här och nu.

Jag fick också ett exemplar av Världens Tidning i brevlådan i veckan, det är roligt att se hur våra insamlade medel används och vad kyrkan uträttar i världen. Vad du och jag ger i vår kollekt eller på andra sätt förändrar livet till det bättre för människor jorden över.

Jag skulle också vilja bidra med lite julklappstips. Har du funderat på att köpa en gris till mormor? Inte en gris till henne själv utan ett fint litet gåvobevis som säger att hon just har gett en gris till någon som behöver den någon annanstans på jorden. Du kanske har funderat på att ge lite rent vatten till brorsan? Annars kan ni genom gåvor bidra till att fler får tillgång till rent vatten. På Svenska kyrkans webbshop kan du införskaffa allehanda nyttigheter som kommer bättre behövande till godo. Du får ett fint gåvobevis att ge bort som bevis på att din julklapp gör världen lite bättre.

Sara Johannesson Ageravolontär i Fässbergs församling