veronica12

Ett steg för klimatet

Från världens alla hörn kommer pilgrimer vandra mot Paris för att delta på klimattoppmötet i december. Ett möte som vi alla hoppas kommer innebära ett krafttag mot vår tids största utmaning, klimatförändringarna. Varje dag ser vi hur människor världen över drabbas av effekterna av ett förändrat klimat. Vi kan inte vänta längre, det är dags att agera för klimaträttvisa. Och det NU!

En av alla vandringar som är en del av kampanjen Act now for climate justice som Svenska kyrkan och Svenska kyrkans Unga är en del av gick av stapeln i Bergen i Norge i slutet av juni. Changemaker Norge, den norska varianten av ageravolontärerna, avslutade sitt årliga sommarläger SommerSNU med att pilgrimsvandra mellan två av Norges alla bergstoppar. Tillsammans med de norska ungdomarna fanns även ungdomar från sju andra länder från världens alla hörn och bl.a. två ageravolontärer från Sverige.

Tillsammans vandrade vi för klimatet. Vi gick från en topp till en annan för att visa att vi vill ha ett hållbart klimatavtal i Paris. Att världens ledare ska ta sitt ansvar så att vi kan lämna över en välmående jord till kommande generationer. Att vi ska se jorden som vår gemensamma som vi tillsammans måste ta ansvar för, istället för att enbart se till det egna landets intressen. Klimatet kommer inte lösa sig självt. Vi måste göra det tillsammans.

Vi vandrade tillsammans, ungdomar från åtta länder från tre olika världsdelar. Effekterna av klimatförändringarna ser väldigt olika ut i Sverige, Danmark, Kenya och Kambodja. Vissa av oss möter konsekvenserna av ett varmare klimat varje dag medans några av oss lever i samhällen där människor ifrågasätter om klimatförändringar ens existerar. Men oavsett varifrån i världen vi kommer behöver vi ett hållbart klimatavtal som kommer vända den utveckling vi ser idag. Tillsammans kommer vi vandra till Paris. Tillsammans kommer vi vara en del av kampen för klimaträttvisa. Hoppas du vill vandra med oss. Tillsammans tar vi steget mot en bättre, grönare och rättvisare värld.

Har du skrivit på namninsamlingen inför Paris för ett hållbart klimatavtal? Här finns länken:

Veronica Pålsson

Svenska kyrkans Ungas Globala arbetsgrupp och Ageravolontär i Skövde församling

19053252509_fa153b0662_k

Redo för att fortsätta vandra.

19051745440_e77eebec95_z

Vi vandrar för klimatet och tillsammans går vi mot Paris.

19243149471_36589017e2_k

Om vi kan bestiga berg kan politikerna nå ett klimatavtal.

19242822811_e9cc9b8ec6_k

Vi nådde toppen och dagens mål. Men vägen är lång till Paris och det mål vi hoppas nå där.