Tinde Carlbrand

Fairtrade engagerar!

Vilken vecka! Förra helgen bjöd som sagt på en stor dos inspiration och optimism och en chans för oss Ageravolontärer att peppa varandra. Detta med gott resultat, för veckan har innehållit en hel del!

Fairtrade har varit i fokus under de två senaste veckorna och vi har gjort så mycket vi har kunnat för att uppmärksamma detta.

Ovan har vi bilder från i tisdags där Ulrica, Karolina och jag stod på Stora torget i Uppsala för att informera om Fairtrade och bjuda på choklad! Och hur kan man misslyckas när man bjuder på choklad? Svaret är: det är omöjligt. För trots kyla, spöregn och blåst så måste vi ändå säga att det blev succé 🙂 Då undrar man kanske vad succén bestod i? Jo, å ena sidan handlar det om mötet med alla de människor som tror på samma sak som jag, som tror på förmågan att göra skillnad och dem finns det många av. Å andra sidan handlar det om de människor som kommer fram och frågar: Vad är detta? Och går med repliken: Vilken bra grej!

Denna dag lämnade vi också ut information om onsdagens aktivitet: Fairtrade challenge. Fikan med Fairtrademärkta produkter skapades i hela landet och på onsdagen fikades det på gator och torg, i kyrkor, på universitet och arbetsplatser. Sammanställningen är inte riktigt klar ännu men över 380 000 personer ute i vårt avlånga land har deltagit. På Svenska kyrkans café på Gränby centrum, där vi ordnade ett fika, deltog 58 st!

Just nu spricker molnen upp här i Uppsala och en härlig höstsol tränger fram. Så nu ska jag ta min lilla hund och gå på en långpromenad i ett härligt höstlandskap och tänka på alla de engagerade människor jag mött denna vecka. Alla de människor som tror på sin egen förmåga att göra skillnad, även om det bara är genom att handla medvetet. För om inte du och jag gör det, vem ska då göra det?

Tinde Carlbrand, Ageravolontär i Uppsala domkyrkoförsamling