lindakjellberg

Finns det några snälla konsumenter här!

Mitt i julruschen den 20 december träffades Agera Väst för en planerad aktion som vi kallade ”Finns det några snälla konsumeter här?”. Aktionens syfte var att informera om miljövänligare och rättvisare julklappar. Vi träffades under förmiddagen för att äta frukost och planera de sista detaljerna inför dagen.

IMG_1776

Vid lunch var vi redo och gav oss ut på Göteborgs gator och torg för att informera. Vi spred information och glädje med hjälp av tomten och ett stort paket samt några hjälpnissar i västar från Svenska kyrkans internationella arbete.

IMG_1805

Under vår vandring genom staden delade vi ut flyers med förslag på schyssta julklappar såsom upplevelser, second hand och fairphone, och förstås Svenska kyrkans julklappar som förändrar världen (som du hittar på hemsidan). Vi började vår kampanj på järntorget och gick mot Haga Nygatan där vi fick underbart sällskap av ett jazzband. Julklappen, Tomten och nissarna svajade till musiken medan publiken tog del av vår information. Vi dansade sedan vidare till Domkyrkan, Drottninggatan och ner mot Nordstan. Under resan delade vi ut allt vårt material vilket innebär 180 flyers och kort.

IMG_1800_2

Medverkande: Tomte Veronica, Paket Mikael, civilklädda nissar Sanna, Maria och Linda