Sara

Förändra världen: ät choklad

Visste du att du kan förändra världen, bara genom att äta choklad eller till exempel dricka kaffe eller te? Kanske har du full koll på det och vet allt om medvetna val på kaféet och i butiken, men kanske är du nyfiken på att lära dig mer? Nu i dagarna är det Fairtrade-fokus veckor, veckor då man uppmärksammar att det finns en viss märkning som gör det lite lättare att styra världen mot en mer rättvis sådan. Rättvisemärkt eller Fairtrade-märkt är det du ska leta efter! Vill du veta mer kan du gå in på Fairtrades hemsida. Märket visar en hand som hålls upp i hälsning, någon vinkar till dig. Någon vinkar till dig, kanske från andra sidan jorden och tackar för att du gör ett medvetet val som förändrar någons vardag. Fairtrade-märkningen bidrar till att bönder och odlare i delar av världen där människor inte har det lika enkelt som vi får en bättre vardag. Vi kan bidra till att de får ett drägligare liv med bättre ekonomisk situation, bättre sociala förhållanden och ett friare och mer demokratiskt sammanhang.

För att uppmärksamma Fairtrade höll jag i en temakväll för ungdomar i vår församling, Fässberg i Mölndal, Göteborgs stift. Under kvällen kunde de som ville lära sig mer om Fairtrade genom att lyssna på mitt korta föredrag om vad Fairtrade är och hur det kan förändra världen. Vi kollade tillsammans på en film som Svenska kyrkan producerat om rättvisemärkt i Dominikanska Republiken. I filmen fick vi se konkreta exempel på hur odlarnas vardag förändras till det bättre när de ansluter sig till Fairtrade. Vi fick se flera exempel på produkter som finns i det stora utbudet av Fairtrade-märkta varor. Visste ni att den första rättvisemärkta produkten i Sverige var kaffe?

Under kvällen bakades cupcakes med Fairtrade-märkt choklad i och alla som ville kunde smaka på en mängd olika sorter Fairtrade-märkt choklad. En chokladprovning för en rättvisare värld! Hela kvällen kändes uppskattad och det känns bra att det finns enkla sätt att göra skillnad. Vill du vara med och förändra världen till en bättre och mer rättvis plats, välj Fairtrade-märkt när du handlar!

/ Sara, Ageravolontär i Fässbergs församling