Sara

Gud?

Om du ska hitta något som symboliserar Gud för dig, vad blir det då? Vilka bilder har du av Gud? Vilken är vår, din, min, hans, hennes, deras Gudsbild?

Ikväll hade vi vår andra träff i studiecirkeln Tron som drivkraft i Fässbergs församling. På besök hade vi kyrkoherde Annar Aas som vi hade bett förbereda vårt tema för dagen – Bland damtussar och sopkvastar. Men det var egentligen inte det jag skulle skriva om nu, jag hade tänkt dela med mig av den mångfald som finns i vår fina grupp. Vi hade alla fått i läxa att ta med en sak som på något sätt symboliserade Gud för oss. Hade vi gjort läxan? Vad hade vi i så fall med oss?

Jag själv hade tänkt en hel del, men självklart glömt ta med mig symbolen till slut. Jag ryckte av ett litet murgrönablad som nödlösning. Det jag hade tänkt ha med mig var en liten ranka av min favoritväxt, Hjärta på snöre,

För mig symboliserar det Gud för att det är det växande livet, hjärtformen får mig att tänka på kärlek. För mig är Gud kärlek och kärleken är den kraft som bär allt.

Några andra symboler var:

Korset från vigningen till hemsyster, som har följt med en stor del av livet och nu hänger innanför dörren, något att vila ögonen på en stund innan man går ut.

Frälsarkransen, som har gett stöd i svåra stunder.

Ljuset från en speciell gudstjänst i samband med COP-15 i Köpenhamn, ljuset som brinner har en speciell symbolik.

Andaktsljuset, vid den enskilda andakten eller bönen, eller i kyrkan tillsammans med andra. Jag kommer att tänka på Jesusordet: Jag är världens ljus, den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.

En väldigt speciell sten från en strand i Grekland, man kan skymta konturen av en vuxen som bär och omfamnar ett barn. En sten som bär på många minnen.

Om du skulle försöka hitta en sak som på något sätt symboliserar Gud för dig, just nu, vad skulle det vara då?

Sara Johannesson, Ageravolontär i Fässbergs församling