Sara

Härlig avslutning och utblick mot framtiden

Nu har vi haft sista träffen med Tron som drivkraft gänget. Lite tråkigt att det redan är slut, men kul att det har varit så uppskattat att deltagarna efterfrågar fortsättning. Det ska bli fint att fortsätta att fördjupa oss i hur vi tillsammans, med vår kristna tro som drivkraft, kan förändra vårt beteende och hur världen ser ut.

Sista träffen hade temat Fira! Om gudstjänst, andakt och sändning. Hur vår tro och våra handlingar kan och måste hänga ihop. Vår tro och kärlek måste färdas de femtio centimeterna från hjärtat och ut i händerna. Det vi tror och känner i hjärtat kan lätt fastna i hjärnan, vi tänker goda saker, men sen då? Vi måste hela tiden försöka stå emot vår mänskliga svaghet att fastna i det som Paulus formulerar så här:

Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag (Rom 7:19).

Vi har hela tiden gudstjänsten att återvända till, i bön och lovsång får vi samla kraft till nya försök och om vi tycker att vi misslyckas eller hamnar snett får vi alltid upprättelse hos Gud.

Vi firade tillsammans en enkel Agapemåltid, en kärleksmåltid där vi tillsammans bryter brödet och delar vinet. Man tror att det var ett av sätten som man i fornkyrkan delade gemenskap. I brödbrytelsen blir det så konkret att vi alla är en del av samma mänsklighet och att vi alla delar dess villkor. Det påminner om mässan, enkelt bröd och vin, som delas för att visa att vi hör samman och i mysteriet får möta Gud.

När vi delar det bröd som han oss ger, då förnyas vårt liv av den kärlek som aldrig dör. O Jesus, du är hos oss. Ur Psalm 75

Efter denna enkla måltid firade vi ännu mer tillsammans med ost och kex, Ewa hade ordnat väldigt fint, goda ostar, gott bröd och söta frukter och självklart ett innerligt samtal vid bordet!

När jag nu blickar mot framtiden efter detta första år som Ageravolontär i Fässbergs församling, kan jag bara se ljust på tiden framöver. Till hösten kommer jag få förmånen att fortsätta samtala om tro och drivkrafter med underbara människor. Jag kommer att få delta i Rio+20, FNs konferens om hållbar utveckling tillsammans med fina Kattis och Alex. Dessutom har jag blivit tillfrågad av Göteborgs stift om att hålla lite utbildning utifrån olika Världens kurs-material inför stiftsresan för ungdomar till Israel/Palestina! Så till alla ni som funderar på om det här med Ageravolontärandet är något för er: fundera inte längre! Ansök idag!

Sara Johannesson, Ageravolontär i Fässbergs församling