sannaellesjo

Hela Världen Dagen

Liksom många andra sparkade vi i Skövde Församling igång julkampanjen i helgen med att fira Hela Världen Dagen. Årets tema för kampanjen är ”Låt fler få fylla fem” och i internationella gruppen funderade vi en hel del på hur vi skulle lyfta fram temat på ett sätt som kanske får besökarna att tänka till lite extra. Det resulterade i lite olika saker, och jag tänkte försöka visa upp några av dem här:

image2

image1

image3

Dessutom fanns det en pysselhörna för barnen där man kunde göra sitt eget ”femte ljus”, fika, Fairtrade-försäljning och små konserter varje timme. Ett projekt som uppmärksammas extra under julkampanjen är Philani, mentormammor. De finns i Sydafrika, Etiopien och Swaziland och fungerar lite som en vandrande mödra- och barnavårdscentral. Poängen är att nå de barn och föräldrar som är mest utsatta och kanske inte har medlen eller energin att söka hjälp själva.

Vi hade även turen av ha Herman Hallonsten på plats, som är utsänd av svenska kyrkan för att arbeta med projektet i Sydafrika. Han berättade kort om projektet vid ett flertal tillfällen under dagen, och lyckades även på väldigt kort tid ge en inblick i varför detta projekt är så viktigt.

Kort sagt, kyrkan fick en hel del besökare och budskapet genomsyrade hela dagen. När alla bidrag och kollekt var räknade blev det ca 16 400 kr till julkampanjen och dessutom sålde vi Fairtrade-produkter för ca 3 300 kr.

Sanna Ellesjö
Ageravolontär i Skövde Församling