Ulrica Hansson

Interfaith rally med Desmond Tutu!

Idag har vi deltagit i ett Interfaith rally på Kings park stadium tillsammans med 5000 andra. Alla var där för att stödja och uppmärksamma trossamfundens uppmaningar till världens ledare att våga ta hårdare tag i klimatfrågan. Det blev tydligt att denna fråga är viktig i Afrika. Det är här klimatförändringarna kommer att slå hårdast. Torka och ökenutbredning kommer leda till ytterligare matbrist på en kontinent som redan kämpar med dessa problem.

Många religiösa ledare fanns på plats denna dag för att leverera sina utmaningar och uppmaningar till världens ledare. Desmond Tutu var en av dem och han påminde oss om att vi bara har ett hem! Förstör vi detta finns det ingenstans att ta vägen. Tutu sa att som vanligt kommer de fattiga att få ta den hårdaste smällen till att börja med men ingen kommer kunna fly från det här problemet. Att vara rik kommer denna gång inte att rädda någon. Om vi misslyckas kommer vi alla mötas på andra sidan även om de fattiga kommer att få gå före och välkomna de rika. Allt ackompanjerat av ett pillimariskt skratt som bara Desmond kan komma undan med 🙂

En annan kändis bland dessa religiösa ledare var vår alldeles egna ärkebiskop Anders Wejryd. Anders uppmanade oss alla att kämpa för det goda som religion bär på. Han menade att religion kan missbrukas och användas i egoistiskt syfte men att vi måste fortsätta kämpa för det goda budskapet och agera för det rätta. Vilket vi alla kom samman och gjorde idag!

Det mest rörande under rallyt var ändå när Christiana Figueres, UNFCCC’s generalsekreterare kom upp på scen, rörd till tårar, och tackade för trossamfundens engagemang. Det väcker hopp! Finns det så mycket hjärta ända upp i toppen så är det kanske inte kört i alla fall.

Trots regnperiod så var vädret snällt mot oss under hela arrangemanget men när bandet som skulle avsluta det hela började spela öppnade sig himlen. Men vad gjorde väl det. Upplyfta av gemenskap och inspiration dansade vi i regnet. We were dancing in the rain because We Have Faith!!

Tinde Carlbrand, Ageravolontär i Uppsala domkyrkoförsamling (i Durban)