Sara

Internationellt engagemang, ungdomar hjälper varandra

I onsdags startade Fässbergs församlings ungdomsverksamhet upp igen efter julens uppehåll. Det var med två spännande inslag med internationell prägel. Vi har blivit inbjudna till att börja samarbeta med en ungdomsgård i Mölndal som har startat en satsning för att samla in nödvändigheter till barn och ungdomar i Uruguay. De ska fylla en container full med nödvändiga prylar och kläder och kallar sig därför containergruppen. För att kunna genomföra det hela och se till så att alla saker hamnar i rätt händer har det genom en Uruguaysk kvinna, som numera bor i Sverige, fått kontakt med en vettig organisation som arbetar med att hjälpa ungdomar med utbildning och arbetsträning och som tar hand om de allra mest utsatta i samhället, föräldralösa fattiga barn.

Vi ska under våren hjälpa till att anordna insamlingstillfällen och projektet kommer också att följas upp med en resa till Uruguay för att se vart alla saker hamnar och hur ungdomar har det där.

Det andra projektet handlar om en resa till Israel/Palestina som Göteborgs stift anordnar för ungdomar som är engagerade i sin församling. Jakob Lindkvist från Svenska kyrkans unga i Göteborgs stift var här och berättade om projektet och den senaste resan som gick av stapeln i höstas. Det är inte bara en resa utan ett helt projekt med utbildning om situationen i området på några träffar innan resan bär iväg.

Det var kul att få veta hur vårt ungdomsarbete kommer att få en internationell prägel i år. Det är kul att ungdomar kan hjälpa varandra världen över och också roligt att stiftet satsar på ungdomar i de internationella sammanhangen. Det finns många ungdomar som är intresserade av internationella frågor och som bara längtar efter ett sammanhang där de kan engagera sig. Om man dessutom redan är aktiv i en församling är det alltid roligt att få veta att församlingen uppmuntrar ens engagemang och intressen.

Jag tycker att det ska bli jätte spännande att följa hur projekten utvecklas i församlingen och se hur våra bidrag gör skillnad på andra platser i världen. Kul att folk går samman för en bättre värld, alltid lika inspirerande!

Sara Johannesson, Ageravolontär i Fässbergs församling