veronica12

Jesus som Fairtradeambassadör

Igår var det Folkfesten i Nässjö och statsparken var full med folk som kunde testa på olika aktiviteter och besöka olika infobord. Ett av dessa bord hade Nässjö kommun som är Fairtrade City och där stod jag och några av mina klasskompisar från Global linje på Sörängens folkhögskola. Vi bjöd på kaffe och bananer och erbjöd provsmakning på godis och choklad, givetvis var allt Fairtrade!!! Samtidigt pratade vi med folk och försökte få dem att förstå hur fantastiskt bra det här med Fairtrade är.

När jag gick där med min Fairtradetröja och mina broschyrer stötte jag på lite alla möjliga typer av människor. En del har hundra procents koll på det här och sa att de ofta köper Fairtrade och då var det bara att le glatt och gå vidare. Andra människor vet inte vad detta smarta koncept med rättvisemärkt är och de flesta lyssnade gärna och blev positiva till det medans några bara sa nej och vände sig om. Det är ju synd att de inte vill lyssna men det är bara att göra ett nytt försök nästa gång. Förr eller senare borde ju även dessa förstå varför Fairtrade är så bra.

Från gårdagen är det tre personer som jag minns lite extra. Först var det två herrar som inte alls hade en aning om vad Fairtrade var men de ville gärna veta och det slutade med att vi stod och pratade i mer än tio minuter. Samtalet övergick i hållbar konsumtion, svensk produktion och miljö. Samtalet avslutades med att en av herrarna la sin hand på min axel och sa: detta låter ju så bra så nu litar vi på dig. Självklart kan ni lita på mig blev svaret tillbaka. Att kunna så ett frö på det här viset känns bra. Jag vet ju inte hur det fröet kommer växa? Kanske kommer de fortsätta att handla på samma sätt som innan vårt samtal, kanske köper de en kopp Fairtradekaffe om dagen eller så börjar de köpa allt som är Fairtrademärkt. Vad vet jag?

Om jag blev glad av samtalet med de två herrarna blev jag lite mörkrädd av samtalet med en äldre dam. Hon kom fram till oss när vi stod vid vårt bord och jag gick glatt fram till henne och frågade om hon ville veta lite mer om Fairtrade? Hon var mycket kritisk och förstod inte alls varför det är bra att handla Fairtrade. De får väl lösa sina problem själva! Varför ska vi bry oss om andra? Sverige ger redan för mycket hjälp till andra länder i form av bistånd så vi behöver inte hjälpa dem mer! Att höra dessa argument mot att köpa rättvisemärkt kändes konstigt men jag bemötte de så bra jag kunde och då kom hon med ett nytt motargument.
Men jag är kristen och jag anser att min tro säger att detta är onödigt. Gud har en plan för det här så jag behöver inte göra något.
Visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen. Att hon använde mitt största argument FÖR Fairtrade MOT det var ju helt makalöst. När argumentet om att alla människor är en del av Guds stora familj, allas lika värde och att vi ska ta hand om hela skapelsen inte bet på henne gav jag upp. Hon hade bestämt sig så jag sa att jag respekterade hennes åsikter och önskade henne en fortsatt bra dag. (Vill förtydliga att hon inte var från Svenska kyrkan.)

Egentligen hade jag ju velat ta ett paket Fairtradekaffe och banka i huvudet på henne för att få henne att förstå. Just att hon använde sin kristna tro som motargument för att köpa Fairtrade gör mig rädd. Vilken bild av Gud har hon? Vilken syn på sina medmänniskor och världen rör sig i hennes huvud?

För mig är det självklart att Gud vill att alla människor ska få en skälig lön för det jobb de gör, att barnarbete och diskriminering ska motverkas, att demokratiutveckling och organisationsrätt är något vi ska stödja samt att miljöhänsyn och ekologisk odling är viktigt för att planeten, Guds skapelse, ska fortsätta vara en bra plats för oss människor att leva tillsammans på. Jag är övertygad om att om Jesus levt idag hade han varit Fairtradeambassadör. Och dessutom en riktigt bra sådan.

Så låt oss gå i Jesu fotspår och sprida budskapet om Fairtrade. Ett budskap som bidrar till att förändra världen till något bättre, en värld som vi vill ha!

Veronica Pålsson
Ageravolontär i Skövde församling