Magdalena Johansson

”Klart vi kan forandre verden!”

Läste du blogginlägget för några dagar sen om Changemaker? Då fick du en bild av vad den organisationen jobbar med och att vi Ageravolontärer ser upp till våra systrar och bröder i väst!

Detta inlägg ska handla om hur de jobbar med politisk påverkan, beskriva deras senaste kampanj, samt visa vår aktion i Hamar centrum som vi genomförde på lägret VinterSNU!

Hur jobbar organisationen?

Changemaker har 5 huvudsakliga teman de jobbar med: fred, skuld & skatteflykt, global hälsa, internationell handel och miljö. Varje år sätter de fokus på ett av dessa teman och gör en stor kampanj, kommer på krav de vill ställa till politikerna, gör olika aktioner i lokalgrupper, samlar in namnunderskrifter som de sedan överräcker till regeringsministrar och andra politiker! Changemaker har kommit att räknas som en viktig aktör i samhället och den politiska debatten. I centralstyrelsen är det några som jobbar med att ta fram rapporter och utöva lobbyarbete. En av deras rapporter har till och med blivit citerad under en av norska riksdagens utfrågningar!

Lokalgrupper?

Changemaker är en nationell organisation, men har cirka ett 20-tal lokalgrupper runtom i landet. I lokalgrupperna gör man allt från att göra lokala aktioner, bjuda in till pizzakväll eller erbjuda olika föreläsningar! Bara fantasin sätter gränserna! En viktig aspekt i deras arbete är även att påverka lokalpolitiker i exempelvis kommunfullmäktige genom bland annat att skriva insändare i lokalmedia och att närvara på deras sammanträden.

Namnunderskrifter?

Inför varje kampanj sätter Changemaker upp 1-3 stora, konkreta mål som de samlar in namnunderskrifter till under hela året. Vid kampanjens slut lämnar de över alla underskrifterna till politikerna. Senaste året har Changemaker jobbat med att få in ett mer etiskt tänkande när det gäller oljefonden. Så här såg det ut på alla hjärtans dag, 14 feb 2013 när ordförande Ingrid Aas Borge överräcker de 7376 namnunderskrifterna samt choklad till statssekreteraren Hilde Singsaas.

Bild tagen från Changemakers hemsida.

Oljefondskampanjen

Norge är en av världens största statliga investerare. Detta är inte så konstigt, då Norge har en enorm oljetillgång vilket leder till många intäkter som behöver investeras och tas om hand som sedan ska försörja norrmännen på ålderns höst. Oljefonden består av obligationer, egendom och aktier. Changemaker vill gärna se att investeringarna från oljefonden ska göras i U-länder med syfte att stärka små lokala företag, skapa många fler jobb och stötta projekt som syftar till en bättre miljö. En sak som investeras i just nu är gruvindustrin i Sydafrika (om ni har läst de tidigare inläggen av Lisa och Cissi som var på möte där nere har man förstått att gruvindustrin inte är den mest etiska.)

Aktionen under helgen

Aktionen bestod i att vi ställde oss utanför NAV (norska arbetsförmedlingen) och bildade världens längsta jobbkö, för att symbolisera hur många jobb som skulle kunna skapas med hjälp av genomtänkta investeringar. Vi sjöng egenskrivna sånger med slagkraftiga texter baserade på välkända melodier!

Cirka 100 engagerade ungdomar i Hamar centrum. Foto: Elin Redfors

Vi var med i lokalmedia under helgen, för att se artikeln klicka här! Det finns även en video med på den sidan 🙂

Vi blev väldigt inspirerade av vårt besök. Vi blev imponerade av det faktum att trots att Changemaker är en så stor organisation är det en väldigt härlig, familjär stämning på deras läger och träffar. Det häftigaste är nog att de faktiskt make a change! De är med och påverkar väldigt konkret både lokalt och nationellt. Politiker vet om dem och räknar med dem i debatter. Tack för att ni välkomnade oss!

Lena Johansson, Ageravolontär i Farsta församling

Elin Redfors, Ageravolontär i Åhus församling