Tinde Carlbrand

Kristen = engagerad!

I söndags var jag inbjuden till ett årsmöte för internationella ombud för att prata om att engagera ungdomar i internationella frågor. Att berätta om ageravolontärerna och andra praktiska sätt att enagegera är givet men jag tror också att det är viktigt att prata om vad vi erbjuder när vi inbjuder folk att engagera sig. Vad innnebär det att vara kristen och internationellt engagerad? Jag tror att vi som kyrka har en viktig uppgift i att visa på alternativa vägar. Jag tror att vi har en viktig roll att fylla i samhällsdebatten kring vilka värden vi ska hålla högt och vad det verkligen  innebär att leva ett gott liv och vad välfärdsamhället egentligen kan erbjuda i 2000-talet.

För ungefär 800 år sedan levde Franciscus av Assisi, en man som valde att avstå sin familjs rikedomar för att leva i fattigdom och gemenskap med Gud och sina bröder. Det finns en bild av hur Franciskus slänger av sig sina kläder på torget i Assisi framför biskopen som en symbol för hans avbrott från den materiella världen och där han istället träder i sin gråa munkkåpa som han sedan bär resten av livet. Exempel som Franciskus finns det många i kyrkans historia och det handlar inte bara om fromhet, det handlar inte bara om att avskärma sig från den värld vi lever i. Det handlar om att ifrågasätta, protestera och provocera men alltid på ett fredligt vis. Idag är det kanske viktigare än någonsin att våga göra just detta. Det gäller inte bara hur vi som människor bör leva utan snarare vår överlevnad och det handlar om vårt uppdrag att vårda skapelsen.

Att som kyrka engagera sig i globala rättvisefrågor och klimaträttvisa är givet. Jesus försökte redan för 2000 år sedan varna oss för ett materiellt överflöd. Men nu har vi chansen som kristna att göra det som Franciskus gjorde, vi har chansen att kasta av oss vår ohållbara livsstil och träda i en ny klädnad av hållbar livsstil. Det finns en annan väg att gå och vi måste tydligare visa på den vägen. Att välja ett liv där man är medveten om sin egen påverkan på omvärlden och skapelsen är inte bara för oss internationellt engagerade, det är ett kristet förhållningssätt! Att vara kristen får konsekvenser för mitt liv och nu precis som då så handlar det om att ifrågasätta, protestera och provocera för så länge Guds rike inte är nått så finns det alltid ett alternativ som är lite bättre än det vi har.

Tinde Carlbrand, ageravolontär i Uppsala domkyrkoförsamling