Tinde Carlbrand

Maktens labyrinter!

Man brukar ju prata om maktens korridorer men jag skulle nog vilja säga att maktens labyrinter beskriver fenomenet bättre. Men trots labyrinterna så är det en hel del som hittar fram. Både act-alliance, APRODEV och Svenska kyrkan har duktiga lobbyister och policyhandläggare på plats och de gör ett enormt jobb. Som ni kan läsa i tidigare inlägg så fungerar påtryckningar och det arbetet ser vi här på plats.

Det är nämligen så att de flesta intressanta samtalen sker bakom stängda dörrar. Då är det fantastiskt att ha kunnigt folk som ibland lyckas ta sig in på dessa samtal eller till och med får till möten med de olika delegationerna. Hatten av för dessa människor. Dessutom får vi dagligen del av deras skvaller och inside information. Bland annat hade någon lyckats prata med Kanadas chefsförhandlare. Han ska enligt egen utsago inte känna till något beslut om att Kanada kommer att dra sig ur Kyotoprotokollet. Trots detta fick Kanada ta emot sin andra Fossil of the day igår kväll. Detta bl.a. på grund av detta fantastiska uttalande av Kanadas miljöminister Peter Kent ”There is an urgency to this. We don’t need a binding convention, what we need is action and a mandate to work on an eventual binding convention.”

Tinde Carlbrand, ageravolontär Uppsala domkyrkoförsamling