Katarina Lundberg

Miljömöte och musikfika i Malmö

Igår onsdag blev jag, som Ageravolontär i Malmö, inbjuden till personalens miljömöte i Slottsstadens församling. Tanken var att jag skulle få möjlighet att berätta om mina idéer och mitt uppdrag som ageravolontär, och få höra hur miljöarbetet/det globala arbetet ser ut i min hemförsamling. Eftersom arbetet i den internationella gruppen ännu inte dragit igång för hösten var jag mycket glad över inbjudan!

Jag fick mycket positiv respons angående mitt engagemang och uppdrag som ageravolontär, och när jag berättade att jag varit ute med Ung i den världsvida kyrkan i Costa Rica (under hösten 2007), verkade alla de närvarande tycka att det vore en god idé att jag kom och berättade om det- kanske i form av en Världens kurs- i några olika grupper i kyrkan i vår.

Slottsstadens församling fick sin Fas 1-diplomering enligt Svenska kyrkans miljödiplomering i advent 2009, och arbetar just nu aktivt för att gå vidare till Fas 2 inann Världens fest i Malmö äger rum i september 2012. Det var härligt att höra! Tanken är att alla Malmös församlingar ska vara miljödiplomerade tills dess, men ännu verkar det finnas en bit kvar för att uppnå det.

Tyvärr verkar det som att miljöarbetet läggs ”ovanpå” de anställdas ordinarie arbetsuppgifter (vilket är ett faktum inte bara i sydsverige) och de anställda uttryckte att samtliga vill ”göra mer” men att tiden och orken inte räcker till. Ändå finns det en hel del som görs i Slottsstaden med globalt fokus:

• Allt kaffe som serveras (såväl hos personalen som på kyrkkaffet) är Fairtrade-märkt
  • Det jobbas för att manifestera Fairtrade, t ex på Tacksägelsedagen då allt ifrån tops till choklad till smycken såldes och det fanns information att läsa om Fairtrade
  • Vid Earth Hour firades en särskild ljuständingsmässa i Andreaskyrkan i våras, vilket ska bli till tradition
  • Genom miljödiplomeringen styrs församlingens inköp mot det mer hållbara
  • Sykretsen har många internationella och sociala föredrag regelbundet

När jag satte mig på min cykel efter mötet kände jag mig inspirerad: Det finns fler som vill arbeta för miljö och rättvisa, för hållbar utveckling! Precis som jag, kände de i miljögruppen att det SPELAR ROLL vad vi gör, i både stort och smått. Något av det sista som sas på mötet var: ”Vi ska jobba för att människor ska få stå på sina egna ben och vara stolta över sitt arbete. Det är vad bidrag ska handla om.” Lund stift har tidigare inspirerat till detta tankesätt och jag håller med dem att det är ”helt i enlighet med kyrkans budskap”.

Tillbaka på musikhögskolan satte jag upp affischer för onsdagens fika, som jag har fått Studentkåren att vara med och anordna. Undra hur många vi blir som fikar i hela Sverige?! Hoppas vi slår rekordet från förra året! Håll utkik på fairtradechallenge.se efter resultatet i slutet av nästa vecka!

På återseende, hoppas jag!

/Katarina, Ageravolontär i Slottstadens församling