Tinde Carlbrand

Möte med Sveriges delegation.

Som ett led i att öppna upp för ett större utbyte med NGO’s (icke statliga organisationer) bjöd den svenska delegationen in till möte med svenska NGO’s. Detta är inte nytt men att det sker så tidigt i förhandlingarna och att det blir flera av dessa briefings är en utveckling. Detta var vår chans att ställa frågor och framföra våra åsikter. Men även om ett utbyte är drömmen så tyckte jag att det var motsättningarna som dominerade. Många NGO’s kom dit med en ganska provokativ inställning och delegationen var mycket försiktiga med vad de sa och hamnade ganska snabbt i lite av en försvarsställning. Så istället för att lyssna på argumenten hamnade de i att försvara Sveriges fantastiskhet.

Sverige håller en relativt bra linje i förhandlingarna och vill se bindande åtaganden och gärna nya tuffare avtal innan 2020. Man pratar nämligen om att den andra åtagandeperioden av kyotoprotokollet inte får bli för lång eftersom man vill förhandla fram nya, bättre och juridiskt bindande avtal. Ju längre kyotoprotokollet sträcker sig ju längre tid tar det troligtvis att få fram nya avtal och genom att förkorta andra åtagandeperioden höjer man ambitionerna för arbetet med de som ska komma efter. 2020 har kommit att bli det magiska årtalet för de nya åtagandena  men den svenska delegationen menar att detta om möjligt borde komma tidigare och kyotoprotokollets andra åtagandeperiod ska nödvändigtvis inte behöva styra när detta träder i kraft.

Ovanstående var ett av få besked de kunde ge. Jag var tyvärr inte särskilt imponerad av det som sades och jag har svårt att förstå varför de inte i detta läge kan bjuda på ärliga svar. Vi är medvetna om att förhandlingar kräver kompromisser därav skulle de kunna säga; visst skulle vi vilja göra så men då kommer vi ha svårt att driva igenom det här och de påverkar Sverige på detta vis. Politikers brist på raka rör slutar aldrig att förvåna mig. Vår nya chefsförhandlare, Anna Lindstedt, gav dessutom ett ganska osäkert och okunnigt intryck vilket resulterade i många undvikande svar. Folk som har funnits med i sammanhanget längre än jag hävdar dock att hon skulle kunna ha en del positiv inverkan på delegationen. Detta får tiden utvisa.

Tinde Carlbrand, Ageravolontär Uppsala domkyrkoförsamling