veronica12

Nu är vi Kyrka för Fairtrade

Sedan i söndags är Skövde församling kyrka för Fairtrade. Som Ageravolontär är jag givetvis mycket glad och ser fram emot ett ännu mer aktivt arbete för rättvis handel i min hemförsamling. Innan bestod Skövde av tre församlingar och två av dessa var kyrkan för Fairtrade. Vid nyårsskiftet slogs dessa tre församlingar ihop till en, Skövde församling, och då fick en ny diplomering ske. Nu är vi en stor församling för Fairtrade.

Att som kyrka jobba med Fairtrade tycker jag är en självklarhet. Alla människors lika värde gäller oavsett om du är bananodlare i Costa Rica, bomullsodlare i Indien eller mjölkbonde i Sverige. Alla har rätt till en värdig inkomst, rättvisa arbetsförhållanden och en säker arbetsmiljö. Fairtrade är en märkning som garanterar detta och mycket mer t.ex. att det inte är barnarbete bakom de produkter vi konsumerar.

IMG_2567I vår globaliserade värld hör vi alla samman och är beroende av varandra. Har du någon gång tänkt på hur många olika människor världen över som du kommer i kontakt med varje dag? Kaffeplockaren som ser till att du kan njuta av morgonkaffet, sömmerskan som sytt dina kläder, bonden som odlat riset du äter till lunch, mobiltelefonen, möblerna och mycket mer. Vi skulle aldrig klara oss utan dessa människor. Och då borde vi väl tycka att de precis som vi ska ha rätt till en värdig levnadsstandard och rättvisa förhållanden. För inte skulle väl du tycka att det vore okej om en 8-årig tjej i Sverige jobbade som städerska på dagarna istället för att gå i skolan?

Genom att välja Fairtrade visar vi att rättvisa handelsvillkor är viktigare än att spara någon extra kronaIMG_2571 på billigare produkter. Som kyrka för Fairtrade ska vi nu aktivt jobba med att informera och sprida kunskap om varför Fairtrade är viktigt, skapa opinion för rättvis handel, samarbeta med andra som jobbar med Fairtrade samt använda så mycket Fairtrade-märkta produkter som möjligt i vår egen verksamhet.

Samma vecka som vi blev kyrka för Fairtrade valde kommunfullmäktige att rösta nej till att Skövde ska bli Fairtrade-city. Än en gång går Svenska kyrkan före och är ett gott exempel i samhället. Genom ett aktivt arbete då vi kan nå ut till våra församlingsbor kanske vi tillslut även kan få stadens politiker att förstå varför Fairtrade är så viktigt. Gör för andra vad du vill att andra ska göra för dig gäller inte bara i kyrkan utan i hela samhället och över hela världen. Det har Svenska kyrkan i Skövde förstått och gjort ett aktivt val. Det glädjer mig och jag är glad och hoppfull för framtiden som ageravolontär i min hemförsamling. Bra jobbat! Nu ska vi tillsammans verka för en rättvisare värld!

Veronica Pålsson
 Ageravolontär Skövde församling