Sara

Nya volontärer och utbildning inför ungdomsresa

Nu är det klart vilka ungdomar som ska drillas till nya Ageravolontärer i sommar! Kul att engagemanget sprider sig och att nya förmågor fångas upp för att sprida energi och kunskap i våra församlingar! Jag ser fram emot att dela erfarenheter och tankar med både nya och gamla volontärer på Världens fest i Malmö i september! Kanske kommer vi genomföra någon aktion som väcker uppmärksamhet tillsammans?

Jag har också fått förmånen att ingå i gruppen som åker till Israel/Palestina med Göteborgs stift i höst. Inför resan så kommer vi att träffa varandra och andra ungdomar som tillhör andra kyrkor och religioner. Första träffen med gruppen var i torsdags och vi inledde med lite fika och samtal. Sedan fick vi intervjua varandra i par och sedan presentera vår partner för gruppen och frågan i fokus var vad vi hade för förhoppningar eller förväntningar på utbildningen och resan. Träffa nya människor, lära sig nya saker, få nya upplevelser och minnen och också kunna påverka och göra skillnad på plats.

Vi gjorde olika övningar för att lära känna varandra och tog bland annat reda på om vi gillar lakrits eller choklad bäst, om vi har några syskon och vilka som är medlemmar i Svenska kyrkans unga. Vi fick också skriva goda egenskaper hos oss själva på Post it-lappar för att undersöka vilka goda egenskaper som finns i gruppen, massa bra saker blev det!

Det ska bli spännande och roligt att resa tillsammans och lära sig nya saker om världen och sig själv. Just nu är jag i Malmö hos kära Kattis, Ageravolontär i Slottstadens församling. Vi håller på att planera lite inför sommarens resa till Brasilien och Rio+20 mötet, FNs konferens om hållbar utveckling. Mer om den resan i framtida bloggande!

Sara Johannesson, Ageravolontär i Fässbergs församling