sofiehalvarsson

One people

Show your hands, everything is fine  ♪

I can’t see they are different from mine

Do you open your eyes to see?

Then I can’t see you are different from me

One people – Sofie Halvarsson

onepeople

Sommarkvällen infinner sig stilla i kyrkolokalen. Den här gången står jag vid ingången för att kunna möta allas ögon och ge ett personligt välkommen. En dam berättar att hon var på en konsert med mig för något år sedan och har kommit för att höra mig igen. En annan är en ung kille jag känner som kommit hit som flykting från Afghanistan och som möter mig med ett varmt leende. En medelålderskvinna har precis slagits sig ned i kyrkbänken, hon sjunger väldigt fint i psalmen sen. En kille som endast skulle komma om det inte regnade för att han skulle behöva cykla en mil. Till min glädje var det sol just den här kvällen. Och sen hela min familj med respektive förstås, som lätt fyller några kyrkvänkar. Tillslut får kyrkvaktmästaren komma ut och hämta mig i den vackra sommaren för att det är dags att börja.

Det är en salig blandning med människor som har kommit den här kvällen, men ändå är på vi på något vis så lika allihop. För vi är en enda mänsklighet, vi är som namnet på välgörenhetskonserten den här kvällen för svenska kyrkans internationella arbete – one people.

Den här sommarkvällen blev det så tydligt varför mina låtar handlar om just samhället och värderingar. När jag får tillgång till så många människors uppmärksamhet en timme, egentligen om än så bara en låt – det är mitt sätt att bedriva påverkansarbete. Att få låna andras tid och uppmärksamhet är någonting jag inte bara kan kasta bort. Jag måste ha något viktigt att berätta, ett budskap och någonting som jag verkligen vill säga. Eftersom jag även är politiskt engagerad har jag upplevt vilket fantastiskt känsla man får av att hålla tal. Det kändes oerhört rätt, så jag avslutade med några ord, ett medskick till hur jag tror vi kämpar för en bättre värld.

Avslutningstal

One people – välgörenhetskonsert för svenska kyrkans internationella arbete.

Jag tänkte sammanfatta den här konserten med några sista ord. I juni i år tillbringade jag en vecka på Gotland under Almedalsveckan, där jag tillsammans med 10 andra fantastiska och engagerade ungdomar från hela Sverige utbildade mig till Ageravolontär i Svenska Kyrkan. Att vara Ageravolontär är att vara ung vuxen som agerar lokalt för global rättvisa – genom aktion, information och livsstilsarbete bedriver vi politisk påverkan. Jag insåg verkligen under den här veckan hur viktigt det är att inte bara göra insamlingsarbete för internationellt arbete, utan också påverkans arbete. Den här konserten och mina ord här ikväll, är mitt försök till att påverka er.

Jag anser att vi som en del av svenska kyrkan och som kristna bör tycka till och påverka. Jag skulle verkligen vilja poängtera att svenska kyrkan ska inte vara partipolitiska – men vi ska och BÖR vara politiska. Just för att vi har en tro som förenar oss, en värdegrund som förenar oss. För att vi tror på alla människors lika värde. Och jag tycker just att ordet ALLA är så fint. För det innefattar just ALLA. Inte många, eller nästan allihopa, eller några undantag, utan just ALLA. Oavsett din bakgrund, etnicitet, religion, kön, sexuell läggning eller vem du älskar. För tron på alla människors like värde betyder en tro på att vi alla behövs, mångfald behövs. Främlingsfientlighet och rasism gör inte hemma i Svenska Kyrkan eller för den delen i Sverige eller i världen. Det ska inte finnas något ”vi och dom” utan endast VI. För jag har en tro på att vi är ett enda folk – One people – för att vi är en enda mänsklighet. För ALLA människor är lika mycket värda och det kan ingen någonsin ta ifrån oss.

I ett samhälle som idag präglas av individualism så ska kyrkan vara en stark röst för solidaritet och medmänsklgihet. Vi ska stå upp för mänskliga rättigheter och alla människors lika värde och rätt. I en värld där vi år 2013 väljer att blunda för konflikter, krig och våld. Där vi i Sverige idag är den största exportören per invånare när det kommer till vapen. Vapen som dödar. Det anser inte jag är någonting att vara stolt över. Låt Svenska Kyrkan var en stark politisk röst för internationellt arbete, för mångfald och en värld där alla behövs. Vi ska vara rösten för fred, för rätten till mat, för rätten till våra barn att andas ren luft. Vi ska inte älska med tomma ord, utan med handling och sanning.

Tack.

Sofie Halvarsson, Ageravolontär