Karolina Göranzon

Optimism

Efter en helg tillsammans med Svenska Kyrkans Ageravolontärer så kan jag inte känna annat än optimism! Jag är riktigt laddad inför höstens arbete, både i min församling och tillsammans med resten av volontärerna. Att träffas en fredagkväll och måla banderoll tillsammans måste vara ett utav de bästa sätten att inleda en helg på!

Helgens möte var första gången vi sågs sedan utbildningen i Visby i somras, och det var roligt att träffa alla igen och höra vad som hänt sedan senast. Många utav oss har mycket på gång i veckorna med Fairtrade, och mitt i alltihop så planerade och genomförde vi en gemensam aktion om Världshungerdagen. Aktionen tog plats på Stora Torget i Uppsala i söndags och det fanns både insamlingsbössor och andra sätt att påverka. Banderollen som vi gjorde fanns med och där kunde man göra tummen upp för att stötta Eskil Erlandsson som pratar om jordbruk i EU för Sveriges räkning. EU:s jordbrukspolitik bidrar starkt till fattigdom och orättvisor i världen och Sverige har generellt varit kritiskt inställda till detta. Vi hoppades med vår aktion att Eskil skulle känna att han har stöd bakom sig att ifrågasätta EU:s jordbrukssubventioner och exportstöd.

Det verkade som om budskapet togs emot väl av människorna vi pratade med, och många hjälpte till genom att sätta sitt tumavtryck på banderollen som ska överlämnas till Eskil. Jag fick i alla fall en väldig engagemangs-kick av aktionen och hur av hur enkelt det är att vara med och göra sin röst hörd.

På Svenska Kyrkans Internationellt arbetes hemsida kan du vara med och skriva till Eskil! Klicka på länken i mitten av sidan så kan du skicka en hälsning.

Lycka till med ert påverkansarbete!

/Karolina, Ageravolontär i Helga Trefaldighets församling