Lisa Gerenmark

Our Mineral Resources, Our Future – Who Benefits?

Klockan nio imorse landade vi äntligen, efter tretton timmars flygresa, i Kapstaden. I februari varje år, i Kapstaden, hålls African Mining Indaba, en konferens som handlar om den afrikanska gruvindustrin. Den samlar olika företag, investerare, politiker och organisationer med intressen i industrin. För att delta på konferensen måste man betala 12000 rand (ca 10000 svenska kronor). Konsekvensen av detta innebär att lokalbefolkningen och deras intresseorganisationer utesluts från konferensen då de inte har de ekonomiska medlen som krävs för att delta. Detta är ett effektivt sätt för gruvföretagen att tysta folkets röster. Men de låter sig inte tystat så lätt!
För fjärde året i rad anordnar nämligen Economic Justice Network (EJN) m.fl Alternative Mining Indaba (AMI), parallellt med African Mining Indaba. AMI är folkets egen mötesplats för frågor som rör gruvindustrin. Här diskuteras ekonomisk rättvisa, skaffeflykt, miljömässiga och sociala konsekvenser samt mänskliga rättigheter, allt det som kommer i skymundan på den stora konferensen. Årets AMI har som tema ”Our mineral resources, our future”.

Under veckan kommer vi (Lisa & Cissi) delta i och rapportera från konferensen via twitter och agerabloggen. Vi åker sedan vidare till Johannesburg och Pretoria för att träffa Svenska Kyrkans samarbetspartners BenchMarks Foundation och Norwegian Church Aid, samt besöka gruvan i Marikana, där strejkande gruvarbetare sköts till döds av polisen i augusti förra året.
Efter tretton timmar flyg och x antal timmar på ett svettigt kontor med att sortera papper inför konferensen är det nu dags för oss att sova. Glöm inte att följa oss på twitter via @lottadotter @ceciliahage91 @svkint

Ovan: Vi deltar i förberedelserna för konferensen på EJN’s kontor i Kapstaden.

Cissi Hage, Ageravolontär i Sollentuna församling

Lisa Gerenmark, Ageravolontär i Mössebergs församling