ellenskanberg

Påtryckningar ger resultat enligt expert på klimatförhandlingar

Flera Ageravolontärer har åkt till Sydafrika, andra jobbar på i sina församlingar. Själv slits jag mellan församlingen och mina föreläsningar på Stockholms Universitet. Idag fick kursen eminent besök av Bo Kjellén, researcher vid Stockholm Environment Institute, som har varit Sveriges chefsförhandlare i klimatfrågor bl.a. under Riokonferensen 1992.

Föreläsningen om klimatförhandlingarna från Bruntlandrapporten 1987 fram till COP17 i Durban idag avslutades med en uppmaning till oss att fortsätta att skapa engagemang för klimathotet och kritisera de regeringar som inte gör tillräckligt. Som väl insatt i kontexten förklarade Bo för oss att påtryckningar, kritik och uppmärksamhet gör skillnad. Vi kan inte ignoreras när vi höjer våra röster för att säga vad vi tycker, vår vilja att förändra vår egen livsstil visar på att viljan att skapa rättvisa avtal för att rädda våra möjligheter att överleva på Jorden finns!

Hälsningen från en erfaren klimatförhandlare lyder: ”låt er inte skämmas av fossilerna- de tar intryck av våra dagliga val och våra påtryckningar!”

Nu när du vet det kan du passa på att skicka ett mejl till miljöminister Lena Ek för att uppmana henne att kämpa för klimatet!

Ellen Skånberg

Ageravolontär i Västerleds församling, Stockholm och masterstudent i globalisering, miljö och social förändring