hannanilsson

Pride-En enda stor familj

För drygt en månad sedan besökte jag en av Sveriges största folkfest, Stockholm Pride. Detta var bland det största event jag någonsin varit med om att det inte ens finns ord för att beskriva det mer än att jag vill dit nästa år igen.

Årets tema för i år var ” We are family” vilket märktes tydligt i både workshops och i paraden.  Exempelvis fanns det workshops kring hur man ska behandla hbtq-frågor i skolan till hur kan man göra religiösa ceremonier mer hbtq-vänliga. I paparaden gick bland annat Regnsbågsföräldrar och Stolta Föräldrar, som för övrigt hade med sig stolta föräldrar från Ryssland och därmed vann de ekipagetävlingen.

På tal om familj finns det ett känt citat från en känd Disneyfilm som lyder: ” Ohana means family, and family means nobody gets left behinde.”  Detta var också något som lyftes under Prideveckan.  Det skedde en del manifestationer och protester främst emot det som sker i Ryssland, vilket gjorde Prideveckan och paraden ännu viktigare.  Att delta och kämpa för de som inte kan.

Svenska Kyrkan var väldigt aktiva under Prideveckan.  Det anordnades ett antal regnbågsmässor, de hade bland de stora ekipagen under paraden och hade ett väldigt fint tält i Pridepark,där den som ville kunde ha enskilda samtal med en präst eller diakon vilket jag tyckte var väldigt fint.  Detta gav mig idéer, nästa Stockholm Pride hade det varit så underbart om vi Ageravolontärer deltog, inte bara i paraden, utan att vi ställde upp med workshops, anordnade manifestationer, för vi jobbar trots allt med mänskliga rättigheter och det är en mänsklig rättighet att kunna få älska vem man vill, att kunna få vara den man är.

Hanna Pierre Nilsson

Ageravolontär,Norra Nöbbelövs församling, Lund