kenthsanfridsson

Reflektioner efter Fair Trade forum

Runt om i landet har Fair Trade varit i fokus de senaste veckorna. Allt ifrån springande bananer som bjuder på choklad till morotsmobbningar har skett runt om i landet och jag tänkte berätta lite från Fair Trade Forum som i år hölls i den soliga staden Karlstad 7e till 8e oktober.

Även om Karlstad inte var lika soligt under arrangemanget så var Karlstad CCC fyllt med glada och strålande människor från alla möjliga platser och företag. Dagarna var fyllda med flera olika intressanta föreläsningar där bland annat Emil Jensen, Per Grankvist och många fler medverkade.

Jag själv var med på ett föredrag om IT-branschen och vad som gömmer sig bakom en industri som påverkas oss alla, nämligen mobilbranschen. Från utvinningen av olika metaller till ihopmonteringen i fabriker och slutligen hur de ”återvinns”. Ett viktigt ämne som beror människor på ett annat sätt då de flesta använder sig av mobiltelefoner. För mer information om hur din telefon framställs och hur du kan hjälpa till och påverka och agera mot orättvisa löner, dåliga levnadsförhållanden och en hållbar sortering kan man gå in på: http://makeitfair.org/

Det som slog mig efter föreläsningen och när man gick runt bland alla olika montrar var hur många som engagerar sig för rättvis handel. Från kläder, skosnören och choklad till räntefria banker och företag och därför är det så viktigt att visa upp att det finns ett alternativ. För det är det de handlar om, ett alternativ där människor gör ett medvetet val med respekt för andra människor. För det är det de kommer ner till, ditt val påverkar människor och deras vardag och om inte du vill göra det valet, vem ska då göra det?

Efter föreläsningen var det dags att stå i Svenska Kyrkans Ungas monter och visa på vilket sätt vi arbetar med globala frågor och Fair Trade. Svenska Kyrkans Unga i Karlstad Stift jobbar utefter fyra nyckelord; Gemenskap – Ansvar – Förtroende och Inspiration och det är precis vad det handlar om. Vi har en samhörighet med varandra, från den lilla gemenskapen i din familj till den stora världen och när vi tillsammans lever i den har vi ett ansvar att ta hand om den och varandra och för att lyckas med det behöver vi förtroende för varandra och när vi har det kan vi inspirera, och förändra. I montern hade man möjlighet att göra sitt eget mobilsmycke och äta fair trade choklad, och diskutera hur vi påverkar utifrån vår kristna tro.

Efter dagens slut med många diskussioner och möten med människor var man fylld med en stark känsla av samhörighet och hopp. Att se så många kämpa för en bättre värld är fantastiskt.

Men det var på fler håll än bara på Fair Trade forum som det var aktivitet. Sundstagymnasiet, en av de största gymnasieskolorna i Karlstad satte rekord i antal fikande under Fair Trade challenge, hela 1324 personer fikade rättvist tillsammans. Vem sa att ungdomar inte engagerade sig i viktiga frågor?

/Kenth Sanfridsson Ageravolontär, Stora Kils församling