Sara

Samhörighet och drivkrafter

Vilken underbar dag! Solen skiner, jag har äntligen pumpat däcken på cykeln och cyklat premiärturen, jag vet, lite sent, till min underbara studiegrupp i Fässbergs församlingshem. Idag har vi fokuserat på samhörighet och drivkrafter för engagemang. Vad innebär mission egentligen? Vilken typ av gemenskap skapade Jesus och vilken typ av gemenskap vill han inspirera oss att skapa? Hur kan vi känna samhörighet med varandra, naturen och Gud?

Vi började med att läsa om hur de första lärjungarna samlas kring Jesus, Simon och Andreas, två fiskare, står och fixar med sin båt och då kommer Jesus förbi och säger: ”Kom och följ mig. Jag ska göra er till människofiskare.” Vi är alla kallade till att vara Jesu lärjungar, men vad kan det innebära för oss? Och om vi lever efter det, som Jesu lärjungar i världen, vad kan hända med världen då? Det är faktiskt vi som är Guds armar och ben i världen, det är vi som kan sprida Guds kärlek vidare, med våra olika förmågor har vi chansen att gå i Jesu fotspår.

Kyrkan – Kristi kropp

En kropp har många delar, alla behövs för att den ska fungera, ingen del är mer värd en någon annan del. Med Paulus ord från Första Korinthierbrevet: Ögat kan inte säga till handen: ”Jag behöver dig inte”, och inte heller huvudet till fötterna: ”Jag behöver er inte.” Alla delar behövs och alla delar ska visa varandra omsorg. ”Lider en kroppsdel, då lider också alla de andra.” På samma sätt behöver kyrkan och församlingen alla människor, alla har någonting att bidra med. Alla kan vara en del av den stora kropp som är kyrkan. Vi gjorde en övning där alla fick säga den kroppsdel som man kan se sig själv som, eller som man vill vara och hur man bäst använder den. Vad är du bra på och vad har du för goda egenskaper? Vi kom fram till att vår grupp tillsammans skulle bli en superkropp!

Till nattvardens måltid får vi komma precis som de vi är och dela gemenskapen som sträcker sig över tid och rum. Vi får känna att vi fastän vi är många har del i samma liv, delar samma bröd – ett enda bröd och en enda mänsklighet –  nattvardsbordets hemlighet. Här kan vi också bli påminda om den verklighet vi faktiskt lever i, alla har inte tillgång till bröd så att de kan äta sig mätta. Hur kan vi känna gemenskap med dem som inte alls lever i vårt överflöd? Hur kan vi handla för att göra världen lite mer rättvis? Det finns ju faktiskt mat så att det räcker till alla, den är bara ojämnt fördelad. Tron som drivkraft-häftet hade tre tips:

1. Köp Fairtrademärkt, ekologiskt och närproducerat. Dina val gör skillnad.

2.Ge pengar till Svenska kyrkans arbete för att utrota hungern. (Här kan du starta en utmaning och samtidigt ge pengar till fastekampanjen ALLT för att utrota hungern)

3. Be bordsbön. Ett ögonblicks tacksamhet och reflektion över jordens gåvor och andra människorsarbete gör att de två första stegen blir lätta att ta.

Ett annat tips är att beställa material från Svenska kyrkans internationella arbete, det finns mycket material du kan ladda ner eller be om att få skickat till dig. Där kan du få information om hur det ser ut i världen och vad du kan göra själv för att göra läget lite bättre.

Det sista vi pratade om var mission och missionsbegreppet. Det ser inte ut idag som det kanske har gjort tidigare men bilden hänger fortfarande kvar. Mission är en del av kyrkans grundläggande identitet. Kyrkan är sänd till att vara i världen, vi är sända till att älska våra medmänniskor. Svenska kyrkans internationella arbete bygger på samhörighet och vill främja solidaritet och inkludering. Man kan få höra att mission är som en skål, en skål som vi har fått ta emot från Jesus för att ge vidare, han har sänt oss.

Mission är skålen som Jesus burit till världen från Fadern, och som han ger vidare till oss, vi som är Guds armar och ben i världen. Mission är alltså själva sändningen, uppdraget eller uppmaningen till oss att leva utåtriktade och fortsätta det som Jesus gör. Vad gör då Jesus och vad uppmanar Jesus oss att göra? Vad är skålen fylld med? (Ur Tron som drivkraft)

Svenska kyrkans internationella arbete har ett teologiskt hjul för att beskriva drivkrafterna för sitt arbete

Nästa gång är det sista gången för vår grupp den här terminen, men antagligen blir det fortsättning till hösten.

Bara ett tips till alla er som blir lite sugna på att vara med i ett sådant här underbart sammanhang: sök till att bli Ageravolontär i er församling! Du får en grym utbildning i massa spännande ämnen och får hjälpa din församling att engagera sig internationellt på olika sätt. Du kan klicka på länken här till höger för att se hur du gör, min tid som Ageravolontär har hittills varit fylld med möten med underbara människor, utmanande uppgifter och en massa ny kunskap som har utvecklat mig som person och gett mig drivkrafter till att försöka göra världen till en mer rättvis och kärleksfull plats. Hoppas att du vill vara med!

Vi ses!

Sara Johannesson, Ageravolontär i Fässbergs församling