theresiabavenby

Se jag vill bära ditt budskap Herre!

Så sjöngs det på morgonandakten på höstmötet för internationellt arbete i Lunds stift i lördags. Över 100 personer med intresse för internationella frågor hade samlats i Löddebygdens församlingshem för en inspirations- och uppstartsdag inför julkampanjen. Jag och Elin Redfors var där i egenskap av Ageravolontärer. Valet av psalm kändes väl uttänkt eftersom det som sjöngs skulle kunna vara en anledning till att många valde att delta i den här dagen. Se, jag vill bära ditt budskap, Herre.

Så vad innebär det då att bära Guds budskap? Biskop Johan Tyrberg vidrör detta då han under den första programpunkten talar om temat för dagen, att vara världens salt och ljus. Bland annat sägs att detta innebär att se världens orättvisor och att faktiskt göra något åt dem. Samt att vi alla är kallade till kärlek, och att just kärleken är bränslet vi behöver fyllas på med för att kunna vara världens salt och ljus. När vi presenterar Ageravolontärerna brukar det nämnas att vi har tron som drivkraft i vårt internationella engagemang. När jag har sett orättvisor har jag många gånger känt att jag bara måste göra något. Jag vill att min tro ska gå ut i händerna och göra skillnad för någon annan. Att tro och handling hör ihop blir tydligt i det här sammanhanget.

Fler personer fortsätter att hålla föredrag och berättar som sina resor och upplevelser. Varför vi väljer att engagera oss i internationella frågor är en fråga som återkommer under dagen. Ett av svaren var att det handlar om en insikt om att alla människor hör ihop. En enda mänsklighet som har ett ansvar att ta hand om varandra. Att det finns olika typer av fattigdom är också något som konstateras under dagen. Fattigdom som i att inte veta om du och din familj kan äta er mäta imorgon. Fattigdom som i att jag har inte råd att köpa julklappar till mina barn som alla deras klasskamraters föräldrar gör. Fattigdom som i att jag har mat och pengar i överflöd men ändå känns mitt liv tomt och meningslöst. I alla dessa situationer behövs medmänniskors hjälp.

En person säger att hen har ändrat sig flera gånger i frågan om vilket seminarium som ska väljas efter lunch. Inte undra på det med de spännande alternativ som finns. Till exempel ett föredrag om en sjuksköterska som arbetat i kampen mot ebola. Eller ett musikseminarium med församlingens musiker och användande av instrument som för mig är helt okända. Att själv hålla i ett seminarium har både sina för- och nackdelar.

Ageravolontärernas program handlar om hur församlingarnas ungdomar och internationella grupper kan arbeta tillsammans. Tillsammans skapar vi en idébank med aktiviteter som kan göras i församlingen. Vi kommer också fram till att internationellt arbete är ett bra exempel på en verksamhet i kyrkan där ålder inte spelar någon roll.

Efter en sändningsmässa fylld av glädjefull sång och musik går bara att konstatera att det här var en lyckad dag. Kvällen innan bad jag en bön om att den här dagen skulle kännas bra för alla som kom dit. Att vi skulle kunna fylla på med inspiration och energi. Att vi skulle få något att ta med oss till våra internationella grupper i de olika församlingarna. Min bön besvarades.

Avslutningsvis tar jag med mig att vi måste vara världen salt och ljus och agera mot orättvisor i vår värld. I det får vi inte glömma att fylla på med bränsle för att orka. Inspiration, kraft och kärlek. Ett höstmöte i Löddebygdens församlingshem kan vara en källa att hämta detta ur.

Låt elden brinna i våra hjärtan tills dess vi målet når.

Theresia Båvenby
Ageravolontär