Till innehåll på sidan
Sara

Tron som drivkraft – Människa med mandat

Vilken mångfald det finns bland oss människor, ingen människa är den andre lik, alla är unika. Alla lika, alla olika, jämlikheten är total, vi är olika men hör ändå samman, med lika värde och rätt. I materialet Världens kurs – Tron som drivkraft uttrycks detta i begreppet människan – en mosaik av mångfald. Jag tycker att det låter så vackert, mosaik är ett vackert ord. Människa är ett vackert ord, vilket privilegium att få vara människa i vår underbara värld. Ganska snart kommer jag att tänka på orden ur skapelseberättelsen, vi är skapade till Guds avbild, var och en av oss speglar Gud. I vårt unika jag finns ett fantastiskt skimmer av det gudomliga mysteriet. I varje människa kan vi möta Gud, andra människor kan möta Gud i oss.

Hur vi uttrycker vår tro och tolkar den på olika sätt blir till en lovsång om skapelsens djup och mysterium. Vi finns alla i en tradition och i ett sammanhang som vi formas av, det finns inte ett ”rätt” sätt att uttrycka sin tro på men vi måste alla sträva efter att försöka förstå varandra. Vi är alla individer med olika erfarenheter som har format oss och därför finns det mängder med olika sätt att visa sin egen tro. Vi behöver inte alltid hålla med varandra eller tycka lika, men vi måste alltid sträva efter respekt för olika uttryckssätt och för vår individuella strävan efter att beskriva vår tro.

Desmund Tutu, före detta ärkebiskop i Sydafrika, talar ofta om människan som Guds medarbetare.

Jesus has no arms, you are his arms. Jesus has no legs, you are Jesus’ legs. Hello, God’s partner!

Vilket uppdrag vi har fått, vilket mandat. Vi får vara Guds älskade medarbetare här på jorden. Gud behöver dig och mig. Tillsammans får vi hjälpas åt att skapa en bättre värld. Vi har alla ett heligt uppdrag, vilket är ditt?

Vi har alla olika erfarenheter av att möta Guds ord i bibeln. Guds ord kan bli levande först i mötet med oss och våra olika perspektiv. Varje röst räknas och varje människas fråga är viktig. Vi har alla ett uppdrag att i varje tid göra Guds ord relevanta. Det är först när vi tar med oss våra liv in i bibelns värld som berättelserna kan beröra våra liv. Det finns alltid en ny tolkning att göra av en bibeltext och ingen är objektiv. Tillsammans kan vi upptäcka nya tolkningar, om vi delar dem med varandra kan vi berika varandras förståelse och fördjupa vår tro.

Snart drar denna studiecirkel igång i Fässbergs församling. Jag ska få vara med och dela erfarenheter och tro, dela hopp och framtidstro, besvikelser och brustna förhoppningar. Tillsammans ska vi utforska hur vår kristna tro kan vara en drivkraft att förändra världen till det bättre. Hur vi med bibelns berättelser och Jesus som förebild kan hitta nya vägar och få inspiration till att genom små steg, gemensamt göra världen till en bättre och mer rättvis plats.

”Människa, räta på ryggen. Du är skapad till Guds avbild. Du är gudalik.” ur Tron som drivkraft

Sara Johannesson, Ageravolontär i Fässbergs församling

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *