veronica12

Våga tro på fred i Israel och Palestina

Allt vad ni vill att människor ska göra för er, det ska ni också göra för dem. (kristendomen)

Det du inte vill att människor skall göra mot dig, det skall du inte heller göra mot dem. (judendomen)

Ingen av er är troende förrän han önskar för sin broder det han önskar för sig själv. (islam)

Skada inte andra med sådant som skulle skada dig själv. (buddismen)

Om man ser sig själv i alla och alla i en själv kan man inte skada någon, ty det skulle betyda att skada sig själv. (hinduismen)

Denna vecka är det Världsveckan för fred i Palestina och Israel. För fyra veckor sedan var jag med på ett projekt som heter Walking to Emmaus. Ett ungdomsprojekt som samlar ungdomar från Sverige, Tyskland, Sydafrika och Palestina. Under en vecka vandrade vi i Skara stift och delade tankar om livet och vår tro. Vi hade många roliga stunder med leenden och skatt men också många djupa samtal om mer allvarliga saker. Och mycket berörde mig och sitter kvar än.

När du hör ett tåg åka förbi en bit bort, vad tänker du på då? Jag som bor utmed en järnväg och har tåg som passerar en gång i kvarten brukar inte tänka så mycket. Det svischande och dånande ljudet av något stort och snabbt som flyger förbi har blivit en del av min vardag.

En av dagarna då vi var ute och vandrade och hade vår fikapaus på några stora varma stenar i augustisolen var det ett tåg som åkte förbi en bit bort. Vi såg det inte men vi hörde det. Jag tänkte inte så mycket på det men när ljudet tystnat och det bara var fåglarnas kvitter, löven som blåste i vinden och vårt småprat som hördes så sa Hannah, en av de palestinska deltagarna en grej. Om detta hade varit i Palestina så hade jag vetat att det varit ett israeliskt plan som var på väg mot Gaza för att bomba.

Dessa ord har sedan dess suttit kvar i mitt huvud. Det som i mitt huvud var ljudet av ett fredligt tåg som flyttar människor från ett ställe till ett annat på ett smidigt och bekvämt sätt var för henne förknippat med krig, förstörelse och rädsla.

Kyrkornas världsråd uppmanar kristna i hela världen att be för fred i Israel och Palestina under denna vecka. Världsveckan för fred handlar också om att påverka för fred och att sprida kunskap om konflikten. Och det var just detta som min vän Marwan, också från Palestina, sa till mig. Vi vill inte ha pengar. Vi vill att ni sprider ordet och påverkar era politiker. Vi är inte terrorister. Vi vill bara ha fred och leva tillsammans i fred.

För det vi får se och det vi får höra på nyheter och i tidningar, vems berättelser är det? Vem styr vilken bild vi har av denna konflikt som har hållit på i generationer efter generationer.

Under denna vecka hade jag också förmånen att få lyssna till biskopen för den lutherska kyrkan i Palestina, biskop Munib. Han pratade om att det inte handlar om att vara för Israel eller för Palestina. För oss handlar det om att vara för fred, för rättvisa, för tro och för uppståndelsen.

Och som kyrka är det väl självklart att vi ska verka för fred. Det är något som alla religioner har gemensamt, att vi vill kunna leva i harmoni i en enda stor världslig familj. Det är bara att vi uttrycker det på olika sätt.  Allt vad ni vill att människor ska göra för er, det ska ni också göra för dem. Skada inte andra med sådant som skulle skada dig själv. Om man ser sig själv i alla och alla i en själv kan man inte skada någon, ty det skulle betyda att skada sig själv.  Alla säger oss samma sak. Ta hand om dina medmänniskor och lev tillsammans i fred.

Hur ska vi kunna tro på dessa ord när det är religioner som krigar mot varandra? Men konflikten i Israel och Palestina handlar inte om religion. Det är politik. Makt och rätt att styra. Inte om icke acceptans över vilken Gud dina grannar väljer att tillbe.

Och jag tror att det finns hopp för Israel och Palestina. Det kanske känns långt borta efter det som hände i somras men hur många i Berlin trodde på ett enat Tyskland under 70-talet och hur många av de som förtrycktes under Apartheid i Sydafrika kunde drömma om att vita och svarta skulle kunna behandlas lika idag? Och kan mina vänner i Palestina tro på fred, då måste även jag och vi tillsammans kunna göra det. Men inget kommer att lösa sig självt. Vi kan inte bara stå här och se på och låta kriget fortgå. Vi måste alla agera och kämpa för fred. För vad hade vi velat att våra systrar och bröder ute i världen gjort om det var vi som befunnit oss i denna situation. Bara stått neutrala och titta på? Nej! Det är därför Jesus ord till oss är lika viktiga idag som de var då han sa dem och kommer även vara i framtiden. Allt vad ni vill att människor skall göra för er skall ni också göra för dem. Eller som fredspristagaren och ärkebiskopen i Sydafrika, Desmond Tutu sagt: Om du inte tar ställning mot en orättvisa, har du valt förtryckarens sida. Om elefanten har sin fot på musens svans och du säger att du är neutral, kommer musen inte att uppskatta din neutralitet.

Veronica Pålsson
Ageravolontär i Skövde församling