veronica12

Världens efterfest

Nu har det snart gått två veckor sedan Världens fest i Karlstad. En helt underbar helg med inspiration, energi och engagemang för att tillsammans kämpa för en bättre värld. Roligt att se att vi är så många runt om i vårt avlånga land som vill vara med och förändra.

Jag var med och höll i två pass som vi ageravolontärer hade. Inspiration varvades med diskussion och många kloka saker och idéer kom upp. Där och då kändes det verkligen som att vi kan göra något. Vi kan förändra. Där och då var vi många och starka tillsammans. Men vad händer när vi lämnar Världens fest och beger oss hem till vår vanliga vardag? Fortsätter Världens fest med Världens efterfest i församlingarna eller kommer vi tillbaka till det ”vanliga” där jag ofta kan känna att jag är liten och ensam i min vilja att göra skillnad i världen. Och i så fall, hur kan vi göra att Världens fest inte bara är något som sker en gång vart annat år utan är med oss hela tiden? Varje dag. I allt vi gör.

För vi har en massa bra idéer och tankar som går att genomföra och som skulle göra skillnad i vår vilja att göra världen bättre. Jag tror det viktiga svaret på frågan är: tillsammans! Visst kan vi alla göra saker själva men det är när vi är många som vi verkligen kan göra skillnad. Tillsammans kan vi förverkliga alla de idéer som vi har. Med lokalt engagemang kan vi göra global skillnad. Tillsammans kan vi se till att skapa Världens efterfest!

Veronica Pålsson
Ageravolontär Skövde församling