elin

Vi vågar se noshörningen i vitögat!

Agera Syd på Miljömanifestation

Elin Redfors, Theresia Båvenby, Jesper Schwarz, Veronica Pålsson

Agera Syd honung

Theresia, Jesper och Veronica smakar honung som kommer från Husie församling

I lördags hölls det en klimatmanifestation med stolthetstorg, föreläsningar och miljömässa i Lund. Biskop Johan Tyrberg hälsade oss välkomna och berättade lite om ”Ett Biskopsbrev om klimatet” som kom ut för ett år sedan. Vi fick sedan lyssna till när Anders Lundbergs, lektor i socialpsykologi, redovisade resultatet av hans studie ”Mångfald i miljöarbetet -problem eller möjligheter?”. Där har han intervjuat många olika människor inom Svenska kyrkan om deras miljöengagemang. På frågan om de personligen blivit motiverade att ta hand om miljön på grund av kyrkan så blev tyvärr flera av svaren ”nej”. Någon sa att miljöfrågan känns främmande inom kyrkan. En annan att det finns stor kunskap och engagemang för internationellt arbete men inte för miljön. Hur har det kunnat bli så?

Självfallet finns det många skäl till att leva på ett hållbart sätt och att värna om miljön. Inte minst för oss inom kyrkan! Om inte ens vi tar vårt ansvar, hur kommer det då att gå… Jag sjunker in i mina dystra tankar där klimatförändringarna står mitt framför mig. Jag känner mig liten och jag skäms. Jag blir påmind om hur jag alltid brukar se klimatförändringarna i ögonvrån samtidigt som jag tar omvägar runt omkring dem. Ofta med en obehaglig känsla i magen som kommer av att jag inte lever efter min tro. Att jag flyr det ansvar som jag så gärna vill ta.

Till lunch bjöds det på en god vegetarisk soppa. Efteråt så satte vi upp ett stolthetstorg där vi under en och halv timme inspirerade varandra till fler hållbara förändringar. Församlingar berättade om hur de odlar sina egna blommor, sorterar sina sopor och använder sig av hållbara energiresurser. Några har konfirmandgrupper med tema hållbarhet och andra har miljögrupper som diskuterar möjliga förändringar. Det är mycket som görs och det är fantastiskt att se! Agera Syd var såklart på plats, det vill säga Ageravontärerer som bor i södra Sverige, i vårt fall Lund. Vi uppmärksammande framförallt den globala kampanjen Act now for climate justice. Där vi fram till FNs klimatmöte i Paris i december försöker samla in så många namnunderskrifter som möjligt. För att tillsammans uppmana politikerna att ta sitt ansvar och att höja ambitionerna.

Dagen fortsatte med ett samtal lett av Joakim Holmström, bland annat skribent för Supermiljöbloggen. Ingela Stej Stålbrand, lektor i psykologi, och Per Gyberg, sociolog, samtalade om vårt förhållningsätt till klimatet. Var ligger lösningarna och hur hittar vi motivationen? Deras åsikter går isär. Ingela Stålbrand lyfte fram betydelsen av hopp, lust och glädje. Att fokusera på det som har gått bra för att bli motiverad att fortsätta med det. Även småskaliga förändringar gör skillnad. Per Gyberg vill att vi ska se noshörningen i vitögat. Noshörningen får symbolisera alla klimatförändringarna och den står mitt i vårt lilla rum. I nuläget vågar vi inte se problemet som det är. Av bekvämlighet och rädsla nöjer vi oss istället med några små obetydliga förändringar och når därmed aldrig ett hållbart resultat.

Så hur ska vi då gå till väga? Situationen känns lätt hopplös. Men med tron som grund kan vi ta oss an mycket. Till och med noshörningar!

Elin Redfors,
Ageravolontär i Åhus församling