matildamattsson

Who’s gonna save the world?! – Power Shift Sverige 2012 del 1 av 2

Förra helgen, den 21-23 september så medverkade vi (Matilda och Lena) på ett klimatmöte om en hållbar framtid som anordnades i Stockholm av Power Shift för engagerade ungdomar.

Så vad är då Power Shift?

Power Shift är en global klimatrörelse för alla mellan 16-30 år som startade år 2007 i USA. Varje höst samlas ungdomar på olika platser i världen för att träffa och inspirera varandra. Ofta avslutas dessa möten med en Flashmob. Power Shift Sverige är en tre dagar lång klimathelg fylld med inspirerande talare, workshops och diskussioner för nyfikna och engagerade ungdomar.

Årets tema var ”Ny energi”. Konferensen har därför kretsat kring sol-, vind- och vattenenergi. Vi har diskuterat hur unga ska få energi att vara med och påverka sin egen framtid, vilket är viktigt eftersom det är vi unga som kommer att få ta ansvar för följderna av många av de beslut som fattas idag. Under söndagen lämnade vi över (under ett öppet panelsamtal) den gemensamma vision som vi tillsammans arbetade fram under helgen.

Under fredagkvällen fick vi lyssna på fyra inspirerande talare som hade blivit inbjudna för att peppa oss deltagare och ge oss lite tips inför framtida engagemang.

• Först upp på scenen var Fredrik Hannerz, Stockholm Resilience Center. Fredrik talade om hur mycket vi, den moderna människan, har påverkat jorden. Han visade en film som är en tre minuter lång resan genom de senaste 250 åren som vi tycker passar väldigt bra att lägga upp här: Welcome to the Anthropocene
  • Efter Fredrik så var det Sissa Pagels, grundare av Green Teens, tur. Green Teens Blekinge är en förening vars fokus ligger i att planera och genomföra olika gröna populärkulturella evenemang och på det sättet sprida miljömedvetenhet och öka kunskapen om dagens problem med global uppvärmning och miljöförstöring. Genom att visa omvärlden hur lätt det är att leva och ha roligt tillsammans utan att behöva missbruka jordens resurser på ett ohållbart sätt. Sissa gav oss lite tips på hur man kan engagera andra människor till att verka för miljön.
  • Nästa i raden av talare var James Spelling, doktorand vid Kungliga Tekniska Högskolan. James talade om förnybara energier på ett väldigt inspirerande sätt. Enligt hans siffror så skulle energin från sex timmar av solens strålenergi räcka till att räcka det världsvida behovet av energi under ett helt år. Tänk om vi verkligen tog tillvara på energin som vår sol ger oss.

Efter det berättade han om någonting som kallas Solar Thermal Power. Vi hade inte hört talas om det innan. Här kommer en väldigt förenklad förklaring om hur det fungerar:           Man fångar upp värmen från solens strålar med speglar och sedan kan värmen som man samlar in lagras och omvandlas till energi. Möjligheten att lagra värmen gör så att energin kan användas precis när vi vill, när vi behöver den och inte bara direkt när den finns tillgänglig.

• Sist ut var Emma Biermann, från organisationen 350.org
    Emma visade oss en film av Bill McKibben, grundaren av organisationen 350.org, som handlar om det han kallar ”The Fight of Our Time”. Det handlar om att vi tillsammans måste ta ställning för framtiden, för vår framtid! Här kommer en länk till klippet: Bill McKibben’s Thought Bubble: The Fight of Our Time

Väldigt inspirerade till att engagera oss så gick vi hemåt i väntan på att nästa dag skulle ta sin början.

Det här var del 1 av 2 om klimatmötet i Stockholm.

Lena Johansson, Ageravolontär i Farsta församling och Matilda Mattsson, Ageravolontär i Säterbygdens församling