Magdalena Johansson

Who’s gonna save the world?! – Power Shift Sverige 2012 del 2 av 2

Hej igen! här kommer fortsättningen på förra inlägget
m

Vår gemensamma vision

Under lördagen var vår uppgift att komma fram till övergripande visioner för hur vi vill att ett hållbart samhälle ska se ut! Diskussion pågår

För att uppnå dessa visioner så var vi tvungna att presentera åtgärdspunkter för hur man ska kunna förverkliga dem. Det var inte helt lätt! Vi skulle sedan samlas i aulan och presentera alla förslag, rösta om de skulle komma med i den slutgiltiga versionen eller inte. Det här tog sin gilla tid, men man vet att det är någonting viktigt som man sysslar med när man drar över tiden och skjuter upp middagen…

Här kommer några av de viktigaste visionerna som vi gemensamt kom fram till:

• Det finns en långsiktig och heltäckande CO2 beskattning grundad på oberoende forskning
– För att uppnå detta behövs en lagstiftning om successiv höjning av skatten på koldioxidekvivalenter nationellt, en implementering av detta internationellt och att även flyg inkluderas i denna beskattning.
m
  • Skolan integrerar hållbar utveckling och energifrågor både teoretiskt och praktiskt

– För att uppnå detta behövs att hållbar utveckling och energi inkluderas som en del i alla ämnen, att lärare i alla ämnen får möjlighet till utbildning i hållbar utveckling, att skolan lär ut kritiskt tänkande och tekniker för att förverkliga sina egna idéer, att lärarna agerar på ett föredömligt sätt som är hållbart för miljön och att skolmaten skall vara ekologisk, klimatvänlig och närodlad.

• Vi har ett välfärdsmått som grundar sig i socialt och ekologiskt välmående

– För att uppnå detta behövs att regeringen undersöker vad som definierar välmående i Sverige byggt på sociala och ekologiska aspekter, att det utvecklas ett index som täcker denna definition och detta index implementeras som komplement och jämförande index till BNP i beslutsfattning.

För att se dokumentet  i sin helhet: Vår gemensamma vision

Avslutande paneldebatt i Kulturhuset

De inbjudna gästerna var:

Petter Hojem, sakkunnig Framtidskommissionen (där sakkunniga och  regeringens alla partiledare sitter)
Maria Sunér Flemming, energiansvarig på Svenskt Näringsliv
Lorentz Tovatt, skribent på Supermiljöbloggen
Alva Snis Sigtryggsson, ungdomsdelegat Rio+20.

Vad var då meningen med helgen? Det är ju alltid trevligt när unga får möjlighet att mötas och dela tankar och åsikter med varandra om vilken värld vi egentligen vill leva i, men om inte politikerna och beslutsfattare tar med dem i beräkningen kan det lätt kännas meningslöst. Vi lämnade över dokumentet, till Petter från Framtidskommissionen och Maria från Svenskt Näringsliv och båda lovade att de skulle återkoppla till oss när de lämnat över dokumentet till sina respektive chefer.

Avslutande tanke

Det är allas vår uppgift att rädda världen

Om inte politiker som faktiskt har makt vågar fatta några beslut i frågan, så får vi ta saken i egna händer och själva agera för en hållbarare framtid . Som svar på rubriken är det alltså allas vårt ansvar att rädda världen!

Lena Johansson, Ageravolontär i Farsta församling & Matilda Mattson, Ageravolontär i Säterbygdens församling