Röja väg!

Denna vecka har som tema: Bana väg för herren. Det låter som snöröjning. Kanske en konstig bild när vi nu med stor sannolikhet får en grön jul i Stockholm. Men jag tänker mig att när det finns snö finns det olika sätt att röja på. Man kan skotta med olika skyfflar, man kan ha snöslunga, man kan ploga med mer eller mindre stora plogar. Kanske är det så också med vägröjning för Herren. Det finns många olika sätt, många olika typer av ”röjningsalternativ”. Jag hoppas att jag själv, nu och framgent, inte minst i jul när våra kyrkor är fyllda av människor som längtar efter något mer än allt det vanliga, ska få vara med och röja väg, bana väg för Jesus Kristus – på det sätt som Herren har kallat just mig till – precis som alla andra i kyrkans tjänst får göra det på det sätt som Herren kallat dem till. Bara vi röjer väg!