Bön

Bön är fantastiskt och så ofattbart livsviktigt. Bönen är hjärtats samtal med den vi vet älskar oss. Ungefär så sa Theresa av Avila (Teresa av Ávila (Teresa av Jesus, egentligen Teresa Sanchez Cepeda Davila y Ahumada), född 28 mars 1515 i Gotarrendura, Ávila, Spanien, död 4 oktober 1582 i Alba de Tormes, Salamanca, Spanien, var en spansk mystiker, karmelitnunna och ordensreformator. 1970 utnämndes hon till kyrkolärare. Teresa av Ávila vördas som helgon inom Romersk-katolska kyrkan. Hennes helgondag firas den 15 oktober. Information från Wikipedia)

Till Dig som läser min blogg vill jag säga: Bed! Det finns inget som är för stort, inget som är för smått att samtala med Gud om. Gud hör bön. Sedan är det frågan om vi har sådan ”hörsel” att vi hör Guds svar till oss. Kanske kan en av våra böner vara att vi ska bli mer lyhörda för Guds svar i våra liv.

Svenska kyrkan har f o m idag en hemsida gällande bönen där man kan skriva egna böner. Vid Storkyrkans förbönsmässor kommer dessa böner att bäras fram och några kommer att bedjas högt.

Samtidigt kan det vara bra att påminna sig Psaltarens underbara ord:Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. (Ps 139:4)

En kommentar

HS säger
19 augusti 2009 – 08:16