Jesus och Jonas Gardell

Jag har just tittat på Jonas Gardells fjärde avsnitt – ett avsnitt som handlar om Jesus. (http://svtplay.se/t/128384/ah__herregud_) Jo då, somligt tål att sägas och höras, men samtidigt får jag inget riktigt grepp om vem han vill visa på. De flesta anar väl att Jesus inte var från Europa, ljushyllt med långt lockigt hår. Var han då den tandlöse analfabet som Jonas Gardell vill göra honom till? Vet inte. Evangelisten Lukas låter honom läsa innantill i Nasarets synagoga. Varför skulle han inte kunna läsa? Josef var byggnadssnickare och Jesus var väl med sin pappa på en del byggen runt om Nasaret, men varför skulle han ändå inte kunna läsa? Jag har gett mig den på att följa Gardells samtliga program för att se vad han vill säga. Det är ju skickligt hopsatta avsnitt samtidigt som det mellan seriösa inslag från barndomen och tankar om det som påverkat honom och tankar om Jesus och Gud, blir en del trams på gränsen till en sorts egotripp. Den egotrippen återfinner jag inte i hans bok om Jesus – en spännande bok, utmanande och lärd.

Jag önskar dock att ofattbart många människor ska se hans programserie och diskutera, tycka på motsatt sätt, hålla med, fundera, borra i texter. Jag önskar vidare att människor ska bli intresserade att läsa de bibliska texterna, försöka förstå vad de vill säga, både om Jesus och in i vars och ens eget liv.

För mig är Jesus livsviktig. Jag är beredd att sjunga som pingstpredikanten Pelle Karlsson gjorde i min ungdom på en lp-skiva som många gånger snurrade på min grammofon: Han är Herre, Jesus är Herre, allsmäktig Fader och Gud. Sen måste jag försöka förstå och fördjupa vad det betyder och om det spelar någon roll i det sammanhanget hur Jesus såg ut.

Quo wadis säger
26 mars 2010 – 01:52

Jag har också haft ambitionen att följa Gardells program. Men med det fjärde avsnitte om Jesus kändes det meningslöst att se på Jonas trams, något bättre ord finns inte. Min fru och jag funderade också över varför det för Jonas tycks vara så viktigt hur Jesus såg ut, det är ju Jesus ord och handlingar som är det viktiga. Gardell är en skicklig komiker, och en självfixerad gycklare. Han passar väl in i SvT's utbud, men knappast mer. Hans egen problematik som förklarar mycket tror jag, tack och lov, att de flesta tittare alltmer inser.

Piero säger
26 mars 2010 – 09:17

Åke!Gott att höra om din omsorg och önskan att människor ska få börja fördjupa sig, läsa bibelns texter om Jesus Kristus.Att vi har en domprost som älskar Jesus känns underbart tycker jag.Gud välsigne dig Åke, jag ber för ditt uppdrag som herde för många.

Lars Flemström säger
27 mars 2010 – 05:19

Jag har tänkt skriva något om Åke personligen, .men tvekat. Men Piero tvingar mig. Jag är verkligen inte någon som fjäskar för en domprost. Så jag lovar att Åke ska få mer mothugg från mig!Men. Åke och jag har diamentralt motsatta åsikter om konst i kyrkan, verkar det som. Tyvärr har detta skymt Åkes stora förtjänster som teolog och präst, som jag har börjat se mer och mer av. Det är inte lätt att vara domprost i Stockholm (för andra än Åke, som inte verkar ha svårt att "fungera"), med alla motstridiga åsikter och krav. Åke framstår för mig alltmer som en brobyggare med förmåga att dra intresset från konfliktämnena till det gemensama i vår kristna tro: Jesus! Du är en bra herde för en flock som springer åt alla möjliga håll! Som en riktig herde samlar du ihop hjorden. Jag instämmer i Pieros förbön!

Jonas säger
27 mars 2010 – 09:29

Ja, trots att jag anser att Jonas Gardell är en i allmänhet mindre sympatisk person med ett mycket stort ego, att han inte står för en egentlig kristen tro har jag ändå följt programmen med viss behållning. Jag hoppas att det är så som Åke säger att folk efter ha sett detta går till källan Bibeln, och läser seriös teologisk litteratur - och går till kyrkan för att lära sig mer om vem Jesus verkligen är.Jag skulle dock vilja säga att programmet handlar minst lika mycket om Jonas Gardell själv som Jesus, snarare mer. Det är väldigt många exempel från hans liv och det är hela tiden hans uppfattning som han torgför.Jag tycker också att valet av medverkande präster och pastorer är tendensiöst. Några framträdande frikyrkopastorer samt några mindre framträdande präster i Svenska kyrkan. Ingen katolik eller ortodox präst i sikte. Men vad de har att säga vill väl inte Gardell kännas vid..

Åke Bonnier säger
28 mars 2010 – 11:03

Piero och Lars,Tack för era oerhört värmande kommentarer!! Jo, Jesus är bokstavligt talat livsviktig för mig. Det är för Hans skull och till Honom som jag har vigt mitt liv. När jag, i våra kyrkor och tillsammans med mina medarbetare, ordnar konstutställningar eller installationer som Lars kanske ogillar (inte bara Lars)och som andra gillar, när jag driver HBT frågor, religionsdialogfrågor, och andra saker som dyker upp i mitt bloggande och i min vardags- och helgdagsverklighet är det för Jesu skull, för att med olika "språk" proklamera Honom som är Gud inkarnerad. Tack för Era förböner! Som domprost behöver jag alla goda förböner... Tack!