Och ljuset lyser i mörkret

För några dagar sedan var hustrun och jag i Köpenhamn. ”Det är årets mest spännande kväll”, sa en god vän när vi samtalade. Vi hade lyckats pricka in kulturnatten i Köpenhamn. Efter middagen begav vi oss ut på stan och tittade på människor som köade för det ena evenemanget efter det andra. Sammanhang var öppna (typ kungliga slottet etc) som inte annars öppnar upp för allmänheten. Museer, affärer, kyrkor höll öppet och extraöppet. Komers och kultur samsades med olika specialerbjudanden och folket trängde på. Kyrkan fanns på plats med möjligheter för barn att tävla i drickabacksklättring. En flicka hängde i en säkerhetssele och klättrade upp för knappt 20 backar. Jag skulle sannerligen inte kunna göra om det. Men kyrkan fanns också på plats med sitt sedvanliga program på Ströget, i den sedvanligt nattöppna kyrkan.

Hustrun och jag passerade och gick in i den fullsatta kyrkan. En stilla mässa pågick och vi som kom in välkomnades av präst och andra som delade ut smala vaxljus som vi kunde tända och sitta med så länge vi ville och det var möjligt. Människor trängdes vid ingången. Man ville stå en stund, komma bort från Strögets kommers och bara vara, bara låta den längtan som jag tror finns inom oss alla få några sekunders tillfredsställelse. Jag tänker nu efteråt osökt på kyrkofadern Augustinus som skriver: Du o Gud har skapat mig till Dig och mitt hjärta är oroligt tills dess det finner vila i Dig.

En stunds själslig vila – vila för våra oroliga hjärtan – tror jag vi fann allihop som var där. Den nattöppna strögetkyrkan blev som en refug mitt i tillvarons krävande ström. I kulturnattens mörker var mycket öppet och mycket tillåtet. Man kunde köpa ett kulturpass som gav inträde till olika aktiviteter, ett pass som gjorde det möjligt att komma in, att få delta. I det månghövdade gudstjänstsammanhanget behövdes inget pass, bara en längtan. Och längtan fanns!

Och längtan finns – och allas vår stora utmaning som Kyrka är att möta den längtan. För vi har ett svar, ett svar som håller både då det är dag och då det är natt. Låt oss vara tydliga med det svaret. Det finns ett svar för den som söker. Det finns ett svar för den som som längtar. I den mörklagda kyrkan på Ströget anades detta tydligt i vaxljusens lågor, i sången, musiken, stillheten. Det fanns en Närvaro!

Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det! (Joh 1:5)

Anonymous säger
18 oktober 2011 – 08:46

"Det finns ett svar för den som söker. Det finns ett svar för den som som längtar".Viktiga ord och härligt att höra Åke, instämmer!/Robin

P-A Rudberg säger
18 oktober 2011 – 07:28

Men hur möter vi den längtan?Jo, med förenklingar, jippon och skenfäktningar om regelverk, förvaltningsformer mm. För det är det människor möter när de närmar sig kyrkan via media, bloggar etc.Vi måste lyfta fram det levande och mångskiftande församlingslivet. DET är vårt erbjudande till den längtande människan.

Staffanw säger
18 oktober 2011 – 08:38

P-A, kanske innehållet i media och bloggar är just en reaktion på att det levande och mångskiftande församlingslivet saknas.

P-A Rudberg svarar
14 november 2024 – 08:11

Eller så handlar det om att de som står med sina megafoner inte bryr sig så mycket om det långsiktiga församlingsarbetet? Eller att de tycker att deras egna åsikter är viktigare än att vara en del i en kristen gemenskap?

Lars Flemström säger
18 oktober 2011 – 10:04

Idag har jag sett ljuset och det värmde...

Anonymous säger
19 oktober 2011 – 05:09

Jag menar att vi måste lyfta fram svaret som folk söker och längtar efter, utan att kanske veta om att det är någon som är så nära och bekant, ändå idag så långt borta från många människors liv - Jesus Kristus som nyckeln till helande av våra personliga sår, men även tillkortakommanden och synder och är den som kan ge oss förlåtelse, frälsning och evighet.Det var ungefär så jag uppfattade Åkes inlägg (hoppas jag inte missuppfattade honom?).Kyrkan har ett ansvar för att varje människa ska få en ärlig chans att veta sanningen om våran tillvaro. Det finns inga omständigheter som är för svåra. Jesus har lovat att den som söker finner. Han har berett oss en väg och en plats i himlen. Stor eller liten församling spelar ingen roll (där tre samlas...) bara evangeliet rent förkunnas och sakramenten bevaras och utdelas på rätt sätt. Till dess vi dör och förenas med det gudomliga får vi ha med oss honom i våra hjärtan och i våran tro, och dagligen låta oss påminnas av vårat dop. För detta behöver vi också varandra./Robin

Vera svarar
20 april 2024 – 09:35

Det var ju vackert skriftat

how much are stamps säger
16 november 2011 – 02:28

i love your blog, i have it in my rss reader and always like new things coming up from it.

aluminium profile säger
16 november 2011 – 07:47

Searching for this for some time now - i guess luck is more advanced than search engines

Yoshiko säger