Välsignat Nytt Kyrkoår!

Idag är det 1:a advent och om någon timme ska jag bege mig till Storkyrkan för att fira högmässa tillsammans med flera prästkollegor, två körer, konfirmander och inte minst tillsammans med alla de hundratals människor som säkerligen kommer att finnas i kyrkan idag! Jag gläder mig och tycker att det är underbart!

Temat för min predikan idag är ”En förändring måste vara möjlig!” Så är det! Min predikan handlar om de förväntningar på förändring som fanns på Jesu tid i det av Rom ockuperade Palestina och vad Jesus uttryckte med sitt åsneridande in mot en av Jerusalems stadsportar. Predikan handlar vidare om den ockupation som vi kan vara drabbade av genom tankar, bekymmer, oro av olika slag o s v och om vår längtan efter förändring och vad Jesu intåg i vårt eget liv, vår egen tillvaro kan betyda i ett sådant sammanhang. Genom Jesus och med Jesus är en förändring möjlig i våra egna liv. Inte som en ”quick fix” – en snabblösning men som en bärande vetskap om att Du och jag inte är utlämnade till oss själva, utlämnade till egna misslyckanden eller det lyckade. Nej, Jesus som dött på korset för Din skull och min skull och som genom sin uppståndelse visat att döden inte har sista ordet, att det destruktiva i våra egna liv inte har sista ordet, delar vår egen situation. När vi är ockuperade av oro och allt det andra, är han där, är han med! Detta är evangelium! Det är därför som jag vill och kan önska alla Er, kära bloggläsare och bloggdebattörer ett riktigt Välsignat Nytt Kyrkoår!

En kommentar

P-A Rudberg säger
29 november 2011 – 08:20

Men kanske vi ska komma ihåg att det inte alltid är den förändring som just jag önskar som är den bästa.
"Ske DIN vilja...." eller "Men inte som jag vill, utan som du vill."

Åke Bonnier svarar
29 november 2024 – 08:11

Ja sannerligen! Låt oss alla be den bönen och leva i öppenhet just för Guds vilja! Gud hjälp oss!