Hur öppen ska kyrkan vara?


Författaren Maja Hagerman skrev i gårdagens DN en välvillig artikel om den öppna kyrkan. Hon beskriver en kyrka där många religioner skulle kunna samsas, en kyrka där det religiösa smörgåsbordet skulle kunna dukas upp allt efter tycke och smak. Hon talar om toleranta präster som låter koranord ljuda i kyrkans sammanhang och hon har en allmänt humanistisk inställning som känns positiv. Men…

Kyrkan är inte platsen för den typen av religionsutövning. Kyrkan är platsen enbart för den kristna trons uttrycksformer. Jesus Kristus måste få vara i centrum i kyrkans sammanhang. Att sedan Koranen kan reciteras av en imam i samband med en kristen Riksmötesgudstjänst är något annat och som jag redogjort för tidigare. Att en rabbin kan tala eller läsa ur den hebreiska Bibeln är också något annat. Men kyrkan är en kristen byggnad så länge den inte är avsakraliserad (likt Skeppsholmskyrkan). Till kyrkan ska man kunna komma för att gå i gudstjänst i den trygga förvissningen att det är en förkunnelse och liturgi som ryms inom Svenska kyrkans tro, lära och liv som man möter. Kyrkan är inte ett folkets hus. Kyrkorna ägs av församlingarna (de allra flesta i vilket fall), får statlig ersättning för kulturminnesvård ( d v s kyrkoantikvarisk ersättning) efter att församlingen har sökt och beviljats bidrag. Men kyrkan är kyrkans och inte folkets i största allmänhet. Kyrkan är de församlingstillhörigas kyrka, inte församlingsbornas kyrka, för att spetsa till det.

Som kyrka (d v s organisation) måste vi värna om kyrkan ( d v s byggnaden) så att kyrkan ( d v s den gudstjänstfirande församlingen) känner att det är just där den vill vara för att hämta sin andliga näring. Tydlighet och relevans är då viktiga begrepp att realisera.

Kyrkan ska vara öppen för nya uttrycksformer för gamla sanningar. Ordet (med stort O) kan förkunnas på många sätt. Men, som Martin Luther säger, ”Solus Christus” – endast Kristus.

När nu allt detta är sagt är det viktigt att kyrkan också är med och kraftfullt står upp mot islamofobi och antisemitism! Därför är religionsdialog så gränslöst viktig och därför är det viktigt med markeringar likt riksmötesgudstjänstens inslag. Men alltid med Kristus i centrum i kyrkorummet!

Kyrkan kan därför inte vara hur öppen som helst! Då sviker hon sitt uppdrag och sin uppdragsgivare!

 

23 kommentarer

Anders Gunnarsson säger
20 december 2011 – 01:30

Den öppnaste kyrkan är ruinen!

P-A Rudberg säger
20 december 2011 – 01:43

Grunden för en öppen och konstruktiv dialog mellan människor av olika religioner måste baseras på en trygghet i den egna religionsidentiteten. Saknas det är det hart när omöjligt att möta någon annan i respekt.
Därför behövs våra kyrkor som just kristna kyrkor.

En annan sak som bekymrar mig med Maja Hagermans debattinlägg är att det tycks som om SvK ska fungera som ett slags allmänt "religionsverk" i statens tjänst, trots skilsmässan från staten.

Ytterligare en sak som gör mig lite undrande med debattinlägget är hennes (omedvetna?) attityd att det är OK att tränga undan den kristna kyrkan och den kristna tron. När det kanske egentligen är så att vi måste ännu tydligare skapa ett kristet utrymme i samhället och i våra liv. Utan att för den skull sluta att föra dialog med människor som har en annan tro.

Marianne Chr säger
20 december 2011 – 03:04

Tack för kloka ord!! God Jul och Gott Nytt År

Jenny - kristen feminist säger
20 december 2011 – 08:07

Bra och välformulerat inlägg! Religionsdialog och en tydlig kristen identitet är absolut en fungerande kombination. För stor öppenhet leder till att kyrkans identitet urvattnas och det blir svårt för alla (anställda, församlingsmedlemmar och alla andra) att veta vad kyrkan står för. Dock tror jag att frågan om Svenska kyrkans identitet alltid ska vara föremål för diskussion.

Carolina säger
20 december 2011 – 09:52

Håller med dig i det du skriver och tror det är viktigt. Det jag finner märkligast med Hagermans text, om man drar konsekvenserna av den, är inte hennes multilivsåskådande inställning till kyrkorummet utan hennes utläggning kring hur kyrkan, och kyrkans präster, borde kunna erbjuda borgeliga ceremonier, eller ta bort det kristna från till exempel vigselakten. Att hon lyfter detta som något mer eller mindre självklart. Hur blev det så?

Detta fick mig att fundera kring skolavslutningar i kyrkan - som jag växt upp med och som jag gärna ser att mina barn deltar i - men där jag i den debatt som blossar upp finner heder hos de präster som inte vill ställa upp på att vara 'värdar' om de inte får be en bön, eller om allt de får göra är att lyssna på en rektor som önskar God Jul. Kanske är det en snål inställning, men tänker att om prästen intar en sådan roll finns det en risk att framtidens vuxna ser kyrkan som, ja, vilket rum som helst, och på sikt tycker, likt Hagerman, att det är märkligt att de inte kan få en borgelig förrättning i ett kyrkorum. Eller?

Leif Ekstedt säger
20 december 2011 – 09:54

Olika religioner har sin tolkning - ofta ganska oförändrade genom åren.
Svenska Kyrkan tycks vilja vara modern och sekulär - och då blir det si så där.

Anders Holmberg säger
21 december 2011 – 12:40

Tack Åke för ditt inlägg!
Eftersom Maja Hagermans artikel tas upp vill jag gärna lägga till att det där finns ett sakfel. Vid vigslar i Svenska kyrkans ordning är ett av de givna alternativen att formulera sina löften själv och alltså inte förbjudet som hon skriver.
Gudstjänsterna har en betydande öppenhet redan i handboken utan att kyrkans identitet tappas bort. Jag lutar åt att tänka att kyrkobyggnaden bör vara till för alla i bygden och ha så låga trösklar som möjligt men att detta är möjligt utan förlorat centrum, öppenheten är en viktig del av just vår identitet som kyrka! Men det betyder förstås inte att kyrkorna kan ge utrymme åt vilka livstolkningar som helst att predikas. Barnet i krubban kan inte förenas med förtryck och livsbegränsande läror.
Vi behöver mer av dialog på många olika plan för att komma vidare.
God Jul och Gott Nytt År!

Margareta P å Österlen säger
21 december 2011 – 01:20

Det är kanske inte så konstigt att det skrivs debattinlägg av det slag Hagerman gjort med en tydlig förväntan på att Svenska Kyrkans heliga rum ska kunna användas för i princip vilken livsåskådning som helst... eller till i princip vilken slags "verksamhet" som helst...
Åke Bonnier påpekar att kyrkan inte är ett folkets hus... vilket möjligen skulle kunna diskuteras med tanke på de omtolkningar enligt en slags "folkvilja" som skett och som gör att det inte längre är Guds oförfalskade Ord som förkunnas så som Jesus Kristus gjorde i evangelium - man förtiger inom Svenska Kyrkan numera såväl kärnan av trohet som förbudet mot avgudadyrkan.
Åke Bonnier, du blev ju själv i tv-sänd diskussion i Kunskapskanalen svaret skyldig - otroligt nog gällande en som utger sig för att vara herde, dvs församlingsherde kallad av Gud att tjäna medmänniskor... - när du tillfrågades om varför Svenska Kyrkan inte godkänner och är beredd att välsigna flera samtidiga kärleksrelationer... Nej, vad skulle du väl kunna anföra mot en sådan begäran, när Svenska Kyrkans herdar redan varit otrogna nog mot Gud, Vår Fader, genom att självsvåldigt låta "utvidga" det av Gud instiftade äktenskapet till omfatta även homosexualitet, trots Jesu Kristi uttryckliga förklaring och tillrättavisning i Matt 19!
Åke Bonnier, du glömmer att påpeka att Kyrkan faktiskt ursprungligen är Guds församling, dvs skall bestå av dem som kallats av Gud, Vår Fader, genom Jesus Kristus, till omvändelse och syndernas förlåtelse i det att vi väljer att följa Guds hoptvinnade kärleksbud i trohet och sanning.
Vilket alltså inte medger vare sig avgudadyrkan av Mamon - till egen vinning på nödlidande människos bekostnad! - eller ändring av Guds Ord i nytolkningar!
Det har blivit tid att vakna från fantasierna och självsvåldet och börja predika sanningen, Jesu Kristi förkunnelse oförvanskad!
Margareta Persson, Ing(el)sta å Österlen

P-A Rudberg svarar
22 december 2024 – 08:11

För ordningens skull – Jesus exkluderar inte samkönade äktenskap i det som finns återgivet i evangelierna.

nya tant lila svarar
26 december 2024 – 08:11

Har du aldrig försökt att lämna det där med samkönade äktenskap, Margareta på Österlen?
På vilket sätt stör det DIN gudsrelation att andra människor får bli lyckliga i sin kärlek, även om denna inte passar dig?
Du verkar ju helt ha snöat inne på detta. Kanske behöver du hjälp att komma ur det?

Timjan säger
21 december 2011 – 02:06

Har nyligen börjat läsa Maja Hagermans bok "Försvunnen värld", som handlar om de nya fynd och gamla idéer om Upplands fornhistoria som kommit upp genom utgrävningarna för E4:an norr Uppsala för några år sedan.

Hennes inlägg i DN känns som att det hänger ihop med tankarna i boken om hur jordbrukskultur, religioner och kulter från den europeiska kontinenten och Mellanöstern kan ha influerat utvecklingen i Skandinavien och möjligen finnas kvar inte bara i kulturlandskapet och på arkeoplogiska fyndplatser utan också som ännu synliga spår i byggnader, sedvanor och minnesmärken från kristen tid.

Boken förespråkar en syn på forntidens religiösa uttryck Sverige som att de inte alls var något lokalt och typiskt nordiskt utan resultat av en kulturblandad och internationell gemenskap med regelbundna kontakter även över stora avstånd och utbyte av tankar och varor mellan folkgrupper. Så då är det logiskt att anta att hon menar att kyrkorna dvs kultplatserna skall kunna användas och utvecklas på olika sätt även idag.

Jonas säger
21 december 2011 – 09:43

Kyrkan är uteslutande till för tillbedjan (även om det ju inte utesluter att man som turist besöker en vacker kyrka och beundrar arkitekturen till exempel) och därför ska det inte förekomma sådant som är antikristet, synkretism och liknande. Det förhindrar i och för sig inte att det vid enstaka tillfällen upplåts för någon form av ekumenisk dialog med andra abrahamitiska religioner.

Jag förutsätter att Maja Hagerman inte är kristen och sannolikt ej heller medlem i Svenska kyrkan eller något annat samfund. Då är hennes åsikt inte så mycket värd.

Jonas säger
22 december 2011 – 07:03

Vill också passa på att tillönska Åke själv och de som skriver på denna blogg en god jul!

Mats Hermansson säger
23 december 2011 – 11:04

Ett mycket intressant blogginlägg med flera mycket läsvärda kommentarer. Då jag inte läst Majas DN-artikel så ger jag mig inte in i sakfrågan. Dock menar jag att följande citat är svårsmält:
"Jag förutsätter att Maja Hagerman inte är kristen och sannolikt ej heller medlem i Svenska kyrkan eller något annat samfund. Då är hennes åsikt inte så mycket värd."
Vad är tanken bakom att skriva något sådant, vad leder det till?
Ake - och alla andra här - God jul!

LFL säger
24 december 2011 – 06:07

Kyrkan är inte ens ett församlingens hus. Den är Herrens tempel. Det är skillnad mellan en kyrka och andra församlingstillhöriga byggnader. Sådant som inte passar i en kyrka, går kanske för sig i någon annan av församlingens byggnader.

För det första ska vi inte ha religionsfria kyrkor. Och för det andra ska kristendomen vara den enda religion som utövas i våra kyrkor. Inte ens andra kristna samfund har någon självskriven rätt att använda Svenska kyrkans kyrkor. Ännu mindre profana verksamheter, såsom borgerliga vigslar och skolavslutningar. Det är kanske dags att strama upp användningen av våra kyrkor.

1) Citat ur andra religioners heliga skrifter ska öht inte förekomma i det ordinarie gudstjänstlivet. Jag delar Åkes uppfattning om riksmötesgudstjänsten.

2) Alla som kommer till en gudstjänst i en Svk-kyrka ska kunna lita på att det är en lutherskt-svenskkyrklig kristen gudstjänst. Om kyrkan är utlånad till något annat kristet samfund, ska det framgå av tydliga anslag vid kyrkporten.

3) Alla som besöker en kyrka måste visa vördnad och inte uppträda störande. De måste acceptera att kristna, religiösa verksamheter kan förekomma, även om det är utanför programmet.

4) Varje präst ska inte bara ha rätt, utan även skyldighet att (uttalat) välsigna alla som besöker kyrkan medan prästen är där. Jag uppfattar välsignelsen som en ensidig handling, som den som blir välsignad inte behöver svara på. Det kränker ingens religionsfrihet.

Man bör självfallet inte rusa fram till varje enskild turist, som besöker en kyrka, och välsigna denne. Men är det större arrangemang, såsom skolavslutningar eller konserter, ska de närvarande välsignas. Om prästen inte är närvarande får vaktmästaren göra det på prästens uppdrag.

Totalförbud ska råda för borgerliga vigslar i kyrkor. Och så även för skolavslutningar, om skolan ställer som villkor att det inte får förekomma kristna inslag eller att alla religioner och "livsåskådningar" ska behandlas lika. Skulle det vara ett problem, så är det skolans problem, inte kyrkans.

Detta löses enklast genom att kyrkan bjuder in skolan en skolavslutningsgudstjänst. Om skolan avslår inbjudan, bör kyrkan bjuda in eleverna individuellt. Gudstjänsten ska självfallet utformas så att ingen elev behöver känna sig tvingad att delta i något som strider mot hans /hennes religiösa övertygelse eller livsåskådning.

Svk-präster bör avhålla sig från klämkäcka uttalanden om att spränga kyrkor eller använda dem som ölhallar eller pizzerior. Resultat blir bara utspel av typ Maja Hagerman, och det lär väl inte dröja innan det kommer motioner till kyrkomötet.

Vi ska hjälpa våra muslimska bröder och systrar att få tillgång till egna gudstjänstlokaler, moskéer där sådna behövs. Det vore inte heller fel att inreda ett rum i våra församlingshem till gudsjänstlokaler för icke-kristna gudstjänster. Men kyrkor - nej!

Övertaliga Svk-kyrkor bör i första hand överlåtas till andra kristna samfund, på villkor att de inte säljer kyrkorna vidare till profana eller icke-kristna religiösa syften. Går inte det föreslår jag:

1) Alla församlingar ska årligen bidra till uppbyggnaden av en konserveringsfond på stiftsnivå.

2) När en församling märker att man inte längre klarar av det årliga underhållet av alla sina kyrkor, söker man anslag ur konserveringsfonden.

3) Konserveringen går till så att alla stöldbegärliga föremål avslägsnas ur kyrkan. Fönster och dörrar tas bort (placeras inne i kyrkan) och öppningarna muras igen. Taket lagas omsorgsfullt, eller ersätts med ett tak av mer motståndskraftigt material. Sprickor i fasader och dyl tätas omsorgsfullt. Konserveringen bör hålla i 50 - 75 år utan några betydande ytterligare underhållsåtgärder.

4) När det bittra slutet nalkas (om kyrkan inte har tagits i bruk igen innan dess) ska kyrkan göras till en ruin. Man hänger en tung järnkula i en kättig från armen på en grävmaskin och går lös på väggarna. Om det inte ens blir sprickor i någon vägg, ska den väggen givetvis inte rivas. Det finns gott om både kyrko- och slottsruiner med delvis kvarstående väggar. Så ska det se ut.

5. Ruinen ska för all framtid (eller åtminstone sä länge som det finns bekännande kristna i Sverige) vara helgad som ett Herrens tempel. Någon "avsakralisering" ska inte ske.

nya tant lila svarar
26 december 2024 – 08:11

Ja, man kan ha mycket olika syn på kyrkan som byggnad. Men inte är väl kyrkobyggnaden det viktigaste i kristendomen!? Nog finns Gud/Kristus utanför kyrkobyggnaden!
Jag får många tankar när jag läser alla ord och tyckanden om vad man får och inte får göra i en kyrka. Själv luthersk har jag massor av gånger, som många, många andra, som turist och guide besökt katolska kyrkor. Ja, jag har till och med gått dit ensam när jag har tjänstgjort i Italien, bara för att tända ett ljus eller be en bön. Undrar om jag har syndat enligt vissa allvetande herrar här då!
Jag minns hur jag i somras blev åthutad att jag inte borde ha fortsatt min vandring i en kyrka för att förebereda en guidning för att det under tiden hade kommit in någon som satt och bad. Då var jag, enligt min följeslagare, ett störande moment för att jag just i det ögonblicket tittade på epitafier i en öppen kyrka, där ingen gudstjänst pågick!
Man kan naturligtvis snurra till det hur mycket som helst.
Om prästerna ska be eller inte be vid en skolavslutning i kyrkan bestämmer förvisso inte andra än de som har satt reglerna för skolan, som enligt dessa ska vara konfessionslös. Detta kan man tycka vad man vill om, men nu är det så och att praktisera civil olydnad är bara att visa på att detta samhälles regler inte behöver följas. Då ska inte kyrkan ställa upp på avslutningen.
Kyrkolokaler används ju även till mer eller mindra profana konserter.
Får man använda byggnaderna för det ändamålet? Utan att någon måste bli välsignad?
Hela diskussionen om avslutningar är löjlig, anser jag.
Svenska kyrkan är inte längre knuten till staten. Skolan och kyrkan är inte längre knutna till varandra.
Skolan finns i ett mångkulturellt samhälle, där endast SD driver en assimilationslinje -ja, möjligtvis G.Hägglund också- men där lagstiftningen säger att vår invandring ska bygga på integration! Integration säger till skillnad mot assimilation att var och en ska ha rätt att utöva sin religion.
Att prata om att lära känna den svenska kulturen genom att ha avslutningsgudstjänster i kyrkan är verkligen att förminska religionens betydelse, anser jag, att reducera religion till enbart en kulturyttring.
Jag tycker att LFL med många fler borde försöka ställa upp på de normer vi har nämligen att svensk lagstiftning ska följas! Civil olydnad praktiserar man inte inför elever som ska anpassas till samhälllet! Detta är en mycket dålig pedagogik.

LFL säger
26 december 2011 – 01:16

Maja Hagerman har helt och hållet fel. Inga starka krafter vill ha Svk-kyrkorna som bastioner för någon etnisk svenskhet. Dem som vill det, är några ledande figurer inom SD, men i just den här frågan har de inget starkt stöd ens från sina egna medlemmar och väljare, i den mån de är kristna och vet något om kristen tro. Det är jag övertygad om. Kristendomen är en klart mångkulturell och mångetnisk religion. Men naturligtvis inte en "mångreligiös" religion.

Man behöver bara bevista en mässa med orientalisk rit i en svensk katolsk kyrka fär att ytterst påtagligt bli påmind om kristendomens mångkulturalism. Och det räcker att studera hudfärgen på gudstjänstbesökarna i många vanliga Svk-kyrkor för att upptäcka att även lutherdomen är en mångetnisk riktning inom kristendomen. Eller titta i broschyrer om Svk:s internationella arbete. Allt detta har Hagerman missat.

Nationer har gränser och lagar om turistvisum, arbetstillstånd och uppehållstillstånd för rätt att vistas i ett land för andra än landets egna medborgare. Detta tillhör statens uppgifter, och hur statens ska sköta den uppgiften kan man ha delade meningar om. Men att alla, även de som vistas i landet illegalt, ska ha tillträde till våra kyrkor, det kan man inte ha delade meningar om, om man är kristen och har åtminstone grundläggande kunskaper i kristen tro.

När Hagerman pratar om att kyrkorna måste "öppnas", så yrar hon i nattmössan. Hon borde kanske köpa en väckarklocka, så att hon inte missar högmässan? Vi behöver snarare en debatt om kyrkans öppettider. Och att det behövs kristna församlingar som håller kyrkorna öppna. Det har nu gått över sju år sedan jag började diskutera en mer permanent upplåtelse av "övertalitga" Svk-kyrkor till andra kristna samfundet.

Detta var det första ämnet som jag diskuterade på min egen blogg från starten i juni 2008. http://larsflemstroms.blogg.se/category/kyrkokommun.html

I det senaste inlägget i den kategorin skrev jag att det inte kan vara Svenska kyrkans uppgift som trossamfund att hjälpa en annan religion att etablera sig i Sverige. Det ska däremot det profana samhället göra. Att hjälpa invandrare, som redan är muslimer när de kommer hit, att bygga moskéer och utöva sin religion, är en annan sak. Det handlar alltså om att behålla Svenska kyrkans och våra kyrkobyggnaders kristna karaktär, inte att hindra muslimerna att få moskéer i city.

Vi vill väl inte ha ett segregerat samhälle, där olika religioners helgedomar ligger i helt olika stadsdelar?

Nästan hälften av Svenska kyrkans medlemmar är ateister eller agnostiker (= person som inte har besämt sig om Guds existens), som troligen är medlemmar av kulturvårdskäl. Att göra sig av med övertaliga kyrkor kan alltså vara en dålig affär även rent ekonomiskt. Det är att göra sig av med medlemmar. Minskningen av medlemsintäkterna kan bli större än vad man sparar på kyrkounderhåll.

En kyrkobyggnads kulturhistoriska värde förhöjs i högsta grad av liturgisk användning, att den används för gudstjänster. Den under 1950-talet ledande ateisten Ingemar Hedenius lär har varit medlem av Uppsala domkykoförsamlings kyrkokör. Han bidrog alltså rent praktiskt till att bevara det kyrkliga musikarvet. Predikokonsten är också en del av det kyrkliga kulturarvet.

Sedan kan jag kanske tycka att det är lite otäckt att ateister, som är kyrkomedlemmar, ska ha bestämmanderätt även över den religiösa verksamheten. Man kan kanske tänka sig en något nedsatt medlemsavgift för ateister, så att de betalar för byggnadsvården, musiken och annat immateriellt kulturbevarande samt den rent sociala verksamheten, men inte behöver bidra till konfirmandundervisningen, mm.

Detta skulle kanske enklast lösas med återinförda kyrkokommuner av det slag, som jag föreslagit på min blogg, d,v.s. speciella kyrkliga fastighetsförvaltningar, med upptift att upplåta kyrkor som gudstjänslokaler till kristna samfund. Att det uppstår en marknad för övertaliga Svk-kyrkor är en sak som till varje pris måste förhindras.

1. Övertaliga Svk-kyrkor ska i första hand erbjudas andra kristna samfund.

2. Om inget annat kristet samfund vill ta över, så ska kyrkan läggas i malpåse, så att den klarar sig utan betydande underhållsåtgärder under 50 - 75 år.

3. Om det fortfarande saknas kristen användning för kyrkan efter den tiden ska den göras till en ruin. Den ska självfallet inte rivas ner mer än nödvändigt för att hindra att personer skadas av nedrasande byggnadsdelar.

Spränga eller jämna kyrkor med marken hoppas jag därmed är avfört från diskussionen. Likaså förslag om att göra kyrkor till icke-kristna helgedomar, jaktslott, konstmuséer, affärsgallerier eller ölhallar.

Men det är kanske hög tid att säkra tillgången på tomtmark, speciellt i de mer expansiva stadskärnorna, för framtida nybyggnation av kyrkor, moskéer och andra helgedomar. Både församlings-, samfunds-, och religionsgränser kan komma att ritas om.

Anders Gunnarsson säger
26 december 2011 – 09:20

Lfl

Istället för att ruinera kyrkor, kan SvK skänka tillbaka dem till moderKyrkan (varifrån alla gamla kyrkor stals eller ockuperades)!

God Jul och ett gott nytt profant år A. D. MMXII!

P-A Rudberg svarar
26 december 2024 – 08:11

Vill ditt samfund ha ca 1500 kyrkor, huvudsakligen belägna i områden med låg befolkningstäthet? I sådana fall vore det utmärkt!!!

LFL säger
26 december 2011 – 11:29

Svenska kyrkans kyrkor tillhör samma församlingar som de alltid har tillhört. Att villkorslöst skänka kyrkor till Katolska kyrkan ska man passa sig för, för då kommer det inte att dröja länge innan kyrkorna är gallerior eller ölhallar, precis det som skulle undvikas. Det är ju vad som sker med övertaliga kyrkor i andra länder.

Och i USA säljer katolikerna sina kyrkor för att betala skadestånden till pedofiloffren.

Ska man ha brukanderätten får man ockå ta ekonomiskt ansvar för att kyrkorna bevaras för sitt ursprungliga syfte. Det är på den punkten, som Katolska kyrkan försöker smita. Kyrkorna ska "lämnas tillbaka", men Svk-medlemmarna ska fortsätta att betala. Det är den sydeuropeiska mentaliteten: "Nordeuroéerna ska betala".

Mitt förslag, att övertaliga Svk-kyrkor ska kunna användas av andra kristna samfund, utan att de behöver erlägga någon köpepenning för kyrkorna, (men däremot bidra till udnerhållet) har ju grundligt avfärdats av katolska kommentatorer på min blogg. Därför räknar jag inte längre med Katolska kyrkan

Och på tal om ockupation, tycker jag att Katolska kyrkan först ska kräva att Italien lämnar tillbaka Kyrkostaten.

Jag skulle uppskatta om Gunnarsson skulle avhålla sig från sina ständiga försök att förstöra seriösa debatter.,

Anders Gunnarsson svarar
26 december 2024 – 08:11

Lfl

Skulle inte du sluta skriva här, på tal om att sabba debatten?

nya tant lila säger
26 december 2011 – 03:04

Kyrkor som gallerior? Lars Flemström, det vore många gånger önskvärt att du var bättre informerad om de saker du skriver om på olika håll.
Har det inte hänt att kyrkor tillhörande Svenska kyrkan har förvandlats till just gallerior? Vad har då hänt i Malmö?

P-A Rudberg svarar
27 december 2024 – 08:11

nya tant lila,

Ingen kyrka i Malmö har förvandlats till galleria. Kolla upp information först!

P-A Rudberg säger
26 december 2011 – 05:41

Vad gäller våra ca 1500 övertaliga kyrkor i Sverige så kan den som är intresserad läsa: http://parudberg.blogspot.com/2011/10/stang-halften-av-alla-kyrkor.html

LFL säger
26 december 2011 – 08:48

En bättre lösning vore att erbjuda ett begränsat medlemskap (med reduderad medlemsavgift) för ateister, som vill vara medlemmar i Svenska kyrkan av kulturbevarandeskäl.

I bygder där man har förlorat all annan service: Banken, posten, mataffären, bensinstationen, skolan, busslinjen finns det ett synnerligen starkt stöd krav för att åtminstone kyrkan ska vara kvar.

En kyrka mister väldigt mycket av sitt kulturhistoriska värde om den används för något annat syfte än det ursprungliga. Så låt alla som vill få bidra till kulturbevarandet, men låt de troende själva stå för "den religiösa propagandan".

Även om det inte finns någon kristen församling på orten, så kan kyrkan vara ett intressant utflyktsmål för kristna gruppresor. Sedan den lokala guiden har avslutat sin visning, kan en medföljande präst leda en gudstjänst i kyrkan.

Det är en aningen märklig diskussion att stänga kyrkor, när lokala intressen motsätter sig det, och den kristna turismen ökar.

Det gäller att finna nya former för bevarande och användning (inom den kristna religionen) av de på kort sikt övertaliga kyrkobyggnaderna.

Vad som händer på lång sikt, vet vi inte.

Med ökad pendling och utflyggning till tidigare landsbygde och mindre tätorter ser vi nu en folkmängdsökning i tidigare avfolkningsbygder på upp till tio mils avstånd från de större städerna,.

En kyrka, som tas ur bruk, behöver inte rivas omdelbart. Genom "konservering" kan man skjuta upp beslutet om eventuellt rivning under 50 - 75 år. (Och då ska det handla om att jämna kyrkan med marken, utan om att göra om den till en ruin.)

Naturligtvis känner jag till att en församling i Malmö har haft det synnerligen dåliga omdömet att sälja sin kyrka för att göra om den till ett tempel för Mammons-dyrkare.Låt oss hindra en upprepning.

Även om de lokala församlingarna i storstädernas stadskärnor förlorar medlemmar på grund av kontoriseringen av stadskärnorna, så har sannerligen inte behovet av centralt belägna kyrkor minskat. I Stockhom city arbetar dagligen minst 200.000 personer, som bor i andra församlingar - vartill kommer tusentals turister och andra tillfälliga besökare.

Åke Bonnier har tagit berömvärda initiativ för att åtminstone tills vidare rädda Stockholms domkyrkoförsamlings tre kyrkor, som just kyrkor.

Men nu behövs det mer långsiktiga lösningar, som även kan appliceras på andra landsdelar. Största antalet övertaliga kyrkor, i förhållande till antalet året runt-boende torde finnas i Visby stift. Betänk då att inget annat stift hyser så många sommarboende och turister i förhållande till de året runt-boendes antal som just Visby stift.

Borde man då inte tala om underutnyttjade, i stället för övertaliga kyrkor?

P-A Rudberg svarar
27 december 2024 – 08:11

Vad är viktigast – kyrkan eller det som sker i kyrkan?

Att hävda kulturvärden för att behålla en mängd likvärdiga kyrkor från sent 1800-tal håller inte.
Detta är kyrkor där det firas som mest en gudstjänst (med 5-6 personer) i månaden – ibland mindre än så.
Omdisponera kyrkans medel från dessa i praktiken döda kyrkor till verksamhet där människor finns och där behoven är stora.

nya tant lila säger
27 december 2011 – 03:23

Rättelse
De vilda planerna på att göra Caroli kyrka i Malmö till galleria har ännu inte iscensatts. Men kyrkobyggnaden är inköpt av ägaren till gallerian.Vad som verkligen blir är ännu inte klart. För närvarande övar Musikhögskolan där.

LFL säger
27 december 2011 – 06:24

Då får vi väl hoppas att Musikhögskolan får fortsätta med det tills kyrkan kan bli kyrka igen. Det kan tänkas att Riksantikvarieämbetet har givit kyrkan en nådatid innan förstörelsen kan börja. Så då för vi väl hoppas att RAÄ sätter stopp för gott för de vilda planerna. Som kulturskyddad byggnad torde kyrkan betinga ett betydligt lägre pris på fastighetsspekulanternas marknad än vilket annat rivnings- eller ombyggnadsobjet som helst.

Det kanske går att köpa tillbaka kyrkan, eller åtminstone att upprätta ett hyreskontrakt med nuvarande ägare. Intresserade Malmö-iter uppmanas ta kontakt med domprost Åke Bonnier för tips och uppslag om hur man har gjort i Stockholm i motsvarande situation, där två av tre citykyrkor har varit akut hotade.

Börja med att bilda en vänförening!

nya tant lila svarar
28 december 2024 – 08:11

Caroli kyrka är såld, LFL. Ägaren är samma som ägaren till gallerian. Musikhögskolan har ett tidsbegränsat kontrakt.
Varför skulle ägaren vilja ha kyrkan om han skulle fortsätta hyra ut den till Musikhögskolan eller sälja den igen?

Kyrkan på Skeppsholmen i Stockholm är väl inte heller längre kyrka .
Och Trefaldighetskyrkan i Karlskrona används som utställningslokal för Världsarvet.
I Skåne revs en kyrka för en tid sedan.

Men kyrkorna är väl inte det viktigaste i kristendomen! Tänker på Nils Ferlins dikt om hur man sedan byggde katedraler och tvistade om vart ord…

Fast man ska ju helst inte sälja min mors kyrka i Malmö- till en galleriägare!

LFL säger
29 december 2011 – 11:37

1) Skeppsholmskyrkan ägdes av Marinen och var alltså ingen vanlig församlingskyrka.

2) Om ägaren till Caroli kyrka inte kan fullfölja sina planer, så är väl det bästa för hans del om han kan sälja kyrkan så att han får tillbaka sina pengar. Alla Svk-kyrkor som är byggda före 1940 har ett mycket starkt kulturminnesskydd, och kan därför inte rivas eller byggas om utan tillstånd av kulturvårdsmyndigheterna.

3) Alla församlingskyrkor är någons familjekyrkor, där föräldrar har gift sig, släktingar blivit begravda, eller man själv har blvit döpt. Förändringar av kyrkor rör upp starka känslor även hos icke-troende.

Efter den svåra branden i Katarina kyrka i Stockholm räckte inte försäkringspengarna till återuppbyggnad, men nu är hon likväl återuppbyggd, tack vare frivilliga insatser. Skulle det då vara helt omöjligt att köpa tillbaka Caroli kyrka i Malmö och göra henne till kyrka igen?

Börja med att starta en vänförening!

nya tant lila svarar
29 december 2024 – 08:11

Nej, varför det? Har väl annat att syssla med.

LFL säger
31 december 2011 – 12:11

Uppmaningen att starta en vänförening, Caroli kyrkas vänner, var riktad till alla malmö-iter som vill engagera sig aktivt för att Caroli kyrka ska bli kyrka igen. Då har man en plattform för att undersöka hur det är möjligt att gå vidare, stoppa galleria-planerna och köpa tillbaka kyrkan eller hyra den från nuvarande ägare.