Återvinningscentralen.

Idag var jag iväg till utkanten av en stad i närheten av min semesterort. Jag skulle besöka återvinningscentralen. Med mig hade jag tunga säckar fyllda med sådant som skulle till containern för brännbart och annat som skulle till metallcontainern och ytterligare annat som skulle slängas i container för mer blandat hushållsavfall. Jag fick kunnig hjälp när det gällde något av det som jag skulle slänga.

Lätt om hjärtat for jag därifrån och kände att det var skönt att få slänga gamla saker som inte lägre behövdes och sådant som var rent skräp.

Något euforisk kom jag på hemvägen att tänka på syndabekännelsen. Ofta har många kritiserat den och ansett att den borde tas bort från gudstjänsten eller åtminstone inte ligga i början. ’Hur kul är det att få höra hur dålig man är nästan det första man gör i en söndagsgudstjänst? Och är man ovan kan det skrämma.’ Ungefär så har det låtit från dem som klagat. Men fylld av lättheten i mitt hjärta, lättheten över att ha fått slänga, tänkte jag att just det jag nyss hade upplevt är det egentligen med syndabekännelsen. Jag får komma till återvinningscentralen som är själva gudstjänsten och där får jag slänga mitt skräp, slänga allt det där som inte blev så bra, slänga allt det som tynger mig och som gick fel, slänga mina misslyckanden av alla olika sorter. Och Jesus Kristus, på vilken jag slänger allt (1 Petr 5:7) är den som återvinner allt. Men det som bara var skräp återvinner han, eller snarare återvann han, på korset så att alltihop kommer tillbaka till mig, fast som kärlek – Guds kärlek som övergår allt förstånd.

Jesus på korset liksom drar allt mitt inre skräp till sig, ungefär som ett svart hål lär dra allt i dess ’närhet’ till sig, i en sorts implossion där Guds kärlek blir det som blir kvar. Vilken återvinning! Ja vilken vinning! Trots alla mina misslyckanden, trots mina tillkorta-kommanden, trots allt det som jag bär på som handlar om att jag missat målet med tillvaron, d v s att älska Gud över allting och min nästa som mig själv, får jag ta emot Guds kärlek i den gudomliga återvinningen. Allt för att Gud, som också är kärleken, älskar mig så gränslöst att han gått i döden för mig och uppstått för mig.

När jag firar min söndags- eller veckomässa i kyrkan får jag tänka på återvinningscentralen, ja också se på kyrkan som platsen för just en sådan central och Gud i Jeus Kristus som den stora återvinnaren. Vilken befrielse! Vilken glädje!

Lekmannen säger
3 januari 2012 – 07:53

Tack, det var ovanligt bra. Det heter ju "Han fullgjorde, vad vi borde, och blev vår rättfärdighet..."

Robin säger
3 januari 2012 – 10:03

Bra liknelse, instämmer.

Ett riktigt obehagligt ofog är ju annars orden "Du är förlåten". För vad kan man undra? Det drar ju mer åt att det är fel på hela individen, inte bara hennes synd. Detta lätt antaget då ingenting nämns om någon synd när dessa ord uttalas.

Hellre då "Dina synder är dig förlåtna", vilket gör att det framkommer att jag som person fortfarande är älskad, men min synd är förlåten.

P-A Rudberg säger
3 januari 2012 – 10:20

Kristen tro utan syndabekännelse skulle för mig falla ihop som ett korthus.
Först när jag ser och erkänner att jag inte kan och klarar allt så kan jag på allvar ta del av nåden.
Att få lägga fram mina missar, tillkortakommanden och brister inför Gud så bekräftar jag min relation med Gud - den som mitt liv beror av.
Och när han då villkorslöst räcker ut sina armar mot mig, förlåter mig och lyfter av mig det som tynger så bekräftar han den relationen - den som mitt liv beror av.

För om vi vägrar att se och inse att vi har begränsningar så blir Jesus liv, död och återuppståndelse utan mening. Då har vi inget behov av Guds kärlek och nåd. Då behöver vi inte Gud

Sven Andersson säger
4 januari 2012 – 09:22

Med fullständigt instämmande i denna blogg med kommentarer, tänker jag: Om vi
kan tro på förlåtelse p g a Jesu död för ett par tusen år sedan (Det är ju helt olo-
giskt och orimligt för mitt tänkande), då är det väl inte svårare att tro på de dödas
uppståndelse, evigt liv och alla de under, som evangelierna berättar om. Men förut-
sättningen lär vara att jag inser små grå cellers begränsning...

Leif Ekstedt säger
5 januari 2012 – 11:01

Funderar över den kristna återvinningscentralen. Är det som kastats bort förlorat för alltid? Det skulle inte skada om ödmjukheten fick en mer framträdande roll.

Åke Bonnier svarar
24 april 2024 – 07:39

Jo, hos Gud är det som kastas borta för alltid eller, med andra ord, ’återvunnet’ till kärlek. För Jesu skull! Därför får jag kasta allt på Honom ty han sörjer för mig! ( 1 Petr 5:7) Tack gode Gud! Det är nåden som det handlar om. Sedan behöver jag och alla andra be våra medmänniskor om förlåtelse i olika sammanhang. Men det är, med luthersk terminologi, ’människan inför människan’.