Be på tunnelbanan, i bussen, på tåget…

Martin Luther lär ha sagt: ”Ju mer jag har att göra desto mer måste jag be!” Det är en god hållning. För alla oss som har smartphones finns nu Tidegärden som en gratis ”app”. Jag har laddat ned den och använt den. Den är ett utmärkt komplement till många andra appar och ff.a så är den en ständig påminnelse om bönens betydelse. I Stockholms stift gjordes reklam på buss och tunnelbana för bön under devisen ”trådlös uppkoppling” med fri suport i församlingarna. Det var en bra påminnelse om bönens stora möjlighet.

I dessa uppkopplingens tidevarv med trådlösa nätverk och WiFi och allt vad det heter och alla lösenord för att komma rätt och kopplas upp är det makalöst att vi har bönen som möjlighet. Vi får be med vilka ord vi vill. Jesus själv visade oss en möjlighet att be genom att be herrens bön. Den är en underbar bön som i princip innehåller allt och på många sätt går att fördjupa. I gudstjänsterna i Stockholms stift använder vi i de flesta kyrkor den nya översättningen men många enskilda ber den gamla översättningen. Det viktiga är inte vilken översättning vi använder. Det viktiga är att be den bönen och att be över huvud taget.

Bön är inte att smita ifrån ett engagemang. Att be är nödvändigt för att orka engagemanget! Ora et labora (bed och arbeta) är den gamla klosterdevisen. Låt oss göra detta. ”Appen” är ett gott hjälpmedel!

Pröva själv!

P-A Rudberg säger
31 januari 2012 – 10:19

Lite "applös" som jag är så har jag en annan ingång till att "be på bussen".
Jag abonnerar på en mobiltjänst (BibleMe) som ger mig ett bibelord varje morgon. (Man kan välja leveranstiden själv.)
Den tickar in i min telefon som ett SMS lagom till att jag ska ta mig till jobbet med buss, tåg och tunnelbaka, en resa på ca 50 minuter.
Det är alldeles lagom tid för att be en runda med Frälsarkransen och att använda bibelordet på SMS för en lite längre meditation/bön.
Ibland blir det en av mina "fasta" böner som jag hämtat från Kyrkans Bönbok eller något annat ställe. (Har små lappar med böner i min anteckningsbok,) Eller så ber jag med de ord som fyller mitt hjärta just då. Eller så går jag ordlöst in i den känsla som bibelordet skapar hos mig.

Sven Andersson säger
31 januari 2012 – 10:30

Detta är ju kristenliv - att ständigt vara "uppkopplad" och i kontakt med Gud.
Medvetet eller omedvetet, men ständigt, även under andra sysselsättningar.
Många tycker att sådant är överdrivet och överspännt, men det kan vara hur
världstillvänt och realistiskt som helst. BLESS YOU, PRAYERS!

loli säger
1 februari 2012 – 07:12

Hittade inte appen i androidmarket. Kan den hämtas någon annanstans eller är den bara tillgänglig för iphones? Nån som vet?

Ylva svarar
29 mars 2024 – 10:45

Den har kommit för både iPhone och Android. Har den själv för Android.

loli säger
1 februari 2012 – 10:11

Hittad! Vilken fin app! Nu kan jag bära med mig både bibel och böner vart jag går, bara att plocka fram när det passar.

Anonymous säger
4 februari 2012 – 02:37

De viktiga är väl att ha direktkontakt till Gud. Svaret dröjer betydlig längre än med appar men är troligen mer uttömmande.Man får betänketid för funderingar.
Men det är naturligt att tekniken tar hand om berättelsen.
Redan i folkskolan fick jag höra "Jesus sade cykla före Ni så kommer jag efter på min moppe." Det är mer än sextio år sedan - Nu är det ny översättnngsteknik så det blir att återgå och läsa bibeln (1999) -för säkerhets skull. Väntar på nästa svenska översättning där man väl inte nämner saker vid dess rätta namn utan heller stryker bland kapitlen.

Leif Ekstedt säger
4 februari 2012 – 02:39

Förlåt jag glömde skriva namn.

Gunvor Vennberg säger
10 februari 2012 – 12:05

Jag gjorde just reklam för appen på min blogg, den är jättebra. Heder åt Gabriel Fjellander som gjort den och tillhandahåller den gratis dessutom! Följ gärna hans uppmaning och skänk en slant till Hjälmserydsstiftelsen!