Ecclesia semper reformanda est – tankar om aftonen på Reformationsdagen.


Orden på latin är hämtade från den protestantiska reformatoriska rörelsen på 1500-talet. Det handlar om kyrkan som hela tiden är stadd i en pågående reformation. Som varande domprost i Stockholm, och i min tjänst en domprost i rakt nedstigande led till Olaus Petri som hängde i en korg i Storkyrkan och predikade de nya reformatoriska lärorna, gläds jag åt att vi mer och mer påminner oss om vårt reformatoriska arv och vad Martin Luther hade att bidra med gällande Kristuscentrering. På mitt skrivbord hemma i Gamla stan ligger just nu hans bok ”Om en kristen människas frihet” på mitt skrivbord. Jag har precis fått den från Verbums förlag i en upplaga där Göran Agrell ( tidigare direktor vid Stockholms teologiska institut och en stor lutherkännare) har skrivit inledande kommentarer.

Vår kyrka är en reformatorisk kyrka där evangeliet om Jesus Kristus som förkroppsligar Gud på ett helt unikt sätt, som undervisat i ord och handling om Guds rike och som själv förkroppsligar det riket samt som har dött och uppstått för var och en av oss och som genom den heliga Anden är närvarande mitt ibland oss, får vara i centrum. När vi lever i den fortgående reformationen gör vi det med Guds Ord som grund och vägledning men som måste tolkas i varje ny tid. Guds Ord är levande i den bemärkelsen att det berör och påverkar i nutiden. Guds Ord är präglat av Guds kärlek – en kärlek som inte ser till gränser, en kärlek som innesluter snarare än utesluter, en kärlek som upprättar snarare än trycker ned, en kärlek som bekräftar snarare än förnekar. Denna Guds kärlek, som Guds Ord är uttryck för och måste vara ett uttryck för, har sina tydligaste brännpunkter i inkarnationen och försoningshandlingen på korset.

I vårt samhälle där så mycket bygger på duglighet, på att vara accepterad, på att tillhöra, borde läran om inkarnationen och försoningen vara befriande. Egentligen borde vi kristna jubla mer över detta, som verkligen är evangelium – ett glädjebudskap. Ibland diskuterar vi vilka frågor som är mest angelägna för Svenska kyrkan. I många år har det varit strukturfrågor och fortfarande är de angelägna. Den nationella utredningen om pastoratsindelningar visar på detta. Visst ska vi tala om indelningsfrågor och förhoppningsvis hitta bra strukturer – där vi på ett klokt sätt hanterar ekonomi, administration o s v. Vi behöver det! Men allt detta tjänar bara ett enda syfte och det får vi inte tappa. Syftet är att evangeliet rent och klart förkunnas och sakramenten rätt förvaltas (eller räcks). Vårt fokus måste vara hur vi på många olika sätt, med många olika uttrycksformer kan hjälpa människor att upptäcka friheten i Jesus Kristus. Här behöver vi än mer ta vårt reformatoriska arv på allvar och se hur vi, än mer, kan tolka bibelordet in i vårt samhälle och vara angelägna röster mitt i ett samhälle och sammanhang där så många längtar efter livsmening, där så många känner sig utanför, där så många lever ett ytliv. Vad hjälper ett ”tjusigt” liv när tillvaron brakar? Vad hjälper allt det myckna ägandet, stiliga karriärer o s v, när livet gör en illa på djupet? Kyrkan (och då menar jag Svenska kyrkan) måste bli än tydligare med det befriande och bärande budskapet men översatt (i sann reformatorisk anda) så att dagens människor i dagens samhälle med dagens problem och glädjeämnen kan förstå, ta till sig och påverkas. Vår utmaning är att låta Bibelns ord få vara just levande Ord bland levande människor. Det är en enorm utmaning, men en utmaning som vi måste ta, både som kyrka och som enskilda kristna. Då är inte det viktiga om det är män eller kvinnor som bär ut budskapet, som förkunnar och som räcker sakramenten. Då är det ointressant om den vi möter är en han, hon eller hen. Det viktiga är att vi möter en medmänniska som vi i respekt kan räcka evangeliet – till förnyelse och glädje!

Min företrädare i tjänsten – Olaus Petri – vågade utmana på många olika sätt. Det sågs inte med blida ögonen från grannen i slottet Tre kronor. Men, evangelieförkunnelsen brände till, utmanade och var angelägen. Så får kyrkans budskap ljuda idag, i ny språkdräkt, i nytt sammanhang, men angeläget och berörande. Jag tänker varje gång jag ska predika och stå i predikstolen rakt ovanför Olaus Petri gravsten,  att människors reaktion borde få vara, både i Storkyrkan och i alla andra kyrkor; hit vill jag komma tillbaka!

Låt oss förkunna i ord och handling, både vi som är präster och alla andra. Låt oss i ord och handling tala tydligt om Jesus Kristus med ”99 språk” in i vår egen tid 2012, in i det sammahang där vi rör oss och är till.

11 kommentarer

P-A Rudberg säger
12 februari 2012 – 09:49

Eller som Lars Collmar uttryckte det i sin predikan idag i Frösunda kyrka: "Ordet (med stort O) är Jesus Kristus."
Det är DET Ordet som vi ska följa. Det är DET Ordet som uppenbarar Guds vilja på jorden.

Som det står i Jesaja 55 (som är dagens gammaltestamentliga text):
"Liksom regn och snö faller från himlen
och inte vänder tillbaka dit
utan vattnar jorden,
får den att grönska och bära frukt,
och ger säd att så och bröd att äta,
så är det med ordet
som kommer från min mun:
det vänder inte fruktlöst tillbaka
utan gör det jag vill
och utför mitt uppdrag."

Efter mässan samlades vi allihop i Frösunagården för en sopplunch innan vi delade upp oss i grupper för att diskutera pilgrimsteologi och Luthers lilla katekes.

Rudbeckius svarar
20 april 2024 – 04:32

Som kommentar till ditt försök att slå in en kil mellan Kristus och den Heliga Skrift kan man bara citera Johannseprologen: ”Ordet blev kött”. Det är knappast så att du hos Jesus finner något som helst stöd för att Skriften skulle säga något annat än det Jesus gjorde. Vid ett tillfälle sa Jesus ”Lyssnar de inte till Mose och profeterna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda.” eller ”med början hos Mose och alla profeterna förklarade han för dem vad som står om honom överallt i skrifterna”.
Sedan kan man ju undra varifrån vi människor ska få kunskapen om Jesus Kristus om vi inte litar till dem han sände att förkunna, nämligen apostlarna.

Sven Andersson säger
12 februari 2012 – 10:38

Instämmer i Åkes synpunkter men firar hellre Sexagesima med sikte på Jesu
frälsargärning än reformationen. Troligen var den nödvändig p g a div. miss-
förhållanden i kyrkan, men tyvärr ledde den ju till att Konung och riksdag tog
makten över kyrkan av flera, bl.a. ekonomiska skäl. Fortfarande behåller icke
kyrkliga organisationer i form av politiska partier makten över Svek och klav-
binder henne. Detta är reformationens baksida. Måtte Svek bli fri och obero-
ende och vara Guds Kyrka - inte främst "en demokratisk organisation"!

P-A Rudberg svarar
20 april 2024 – 04:32

Sven Andersson,

Jag undrar om du inte gör en feltanke här?
Det är MÄNNISKOR som valt att engagera sig i kyrkan under olika partipolitiska eller icke-partipolitiska gemensamma namn.
Kyrkans liv organiseras av människor som bryr sig om kyrkans framtid.

Hur ser du alternativet? Ska människor förbjudas att sslå sig saman för en gemensam åsikt? Ska kyrkans medlemmar ställas utanför beslut om kyrkans liv? (Det vore att avlägsna sig från praxis i de allra första kristna församlingarna…)

Leif Ekstedt säger
13 februari 2012 – 12:08

Det kommer väl så småningom att bli förändring. Till det bättre eller sämre är svårt att sia om. Det förefaller svårt att i vår kristna kyrka bli ense om väsentliga frågor.
De högkyrkliga hänger fast vid sin trosuppfattning. Resterande grupp hänger fast vid
den uppfattningen att Staten är Herre. Allt är en fråg om PÄNGAR, PÄNGAR och åter PÄNGAR. Detsamma gäller politiken. Det lärde jag mig på en politisk kurs för femtio år sedan.

P-A Rudberg svarar
20 april 2024 – 04:32

Leif Ekstedt,

Din bild stämmer inte. Oavsett om man är hög- eller lågkyrklig så är det kyrkans tro och bekännelse det handlar om. man är inte mindre kristen för tt man bli etiketterad ”lågkyrklig”.
Och bara för att man inte är ”högkyrklig” så innebär det inte att man anser att staten ska ha makten i kyrkan.

Rudbeckius säger
13 februari 2012 – 02:21

Ofta glömmer man i allt vackert tal om reformation att ordet betyder åter(re-)formation. Det är inte en trosutveckling bort från apostlarna utan tillbaka till apostlarna som avses med ordet.

Sven Andersson säger
13 februari 2012 – 03:30

P-A Rudberg says: Leif Ekstedts bild stämmer inte - Sven Andersson gör
en feltanke... En sannolikt rätt bedömning är att de som vill att staten (ge- nom de politiska partierna) skall ha makt över kyrkan - de är lågkyrkliga.

P-A Rudberg svarar
20 april 2024 – 04:32

Sven Andersson,

1. Staten kontrollerar inte de politiska partierna, så på den punkten gör du en logisk vurpa. 🙂
Och jag undrar fortfarande vilken styrningsform du vill se i SvK…

2. Lågkyrklighet brukar kopplas till frikyrkorörelsen, dvs en personlig kristen tro och det egna engagemanget i församlingen.
Högkyrkligheten kopplas ofta till gudstjänstens utformning, inte minst nattvardens betydelse. Och idag är de som traditionellt skulle kallas lågkyrkliga de största nattvardsentusiasterna.
Så de här begreppen har spelat ut sin roll.

Leif Ekstedt säger
13 februari 2012 – 06:10

Sven/ Din slutledning är nog i sin ordning.
Mitt problem är att Dag och grabbarna inte har funnit var Paulus fått sin profetiska uppfattning att kvinnan skulle tiga osv. ifrån - spåra källan.

Margareta P å Österlen säger
16 februari 2012 – 12:12

Det var väl Martin Luther, reformatören, som ÅTERinförde sant evangelium, sedan Kristi kyrka på hans tid i de "västromerska" rikena förfallit till självrättfärdig Mamondyrkan och bland annat sålde förlåtelse i Guds namn till hugade spekulanter helt oaktat Jesu Kristi förkunnelse i exempelvis Matt 6:24:
"Ni kan inte tjäna både Gud och Mamon" resp. i Luk 24 om behovet för den sant troende av en verklig omvändelse från avgudadyrkan till att älska Gud, Vår Fader, av allt hjärta...

För det är väl vad REformation innebär, Åke Bonnier... ordagrant: att ÅTERformera!
Inte att omforma eller "förnya" efter eget skön, såvitt jag förstår.
Att således ÅTERföra till Sanningen i just Jesu Kristi evangelium, HELA SANNINGEN och inte något som är nyskapat eller tillrättalagt att stryka vare sig avgudadyrkare av Mamon eller någon annan självrättfärdig medhårs OCH, märk väl: VILSELEDANDE, utan att i Guds namn predika sanningen så att alla de som vill och väljer att omvända sig med uppriktiga hjärtan kan räddas...

Varför Guds rena, klara evangelium genom Jesus Kristus om det helt centrala begreppet KÄRLEKENS TROHET OCH VÄG i det hoptvinnade kärleksbudet skulle behöva "omtolkas för varje ny tid" eller "nytolkas" förstår jag faktiskt inte.
Det är trots allt så vårt bud från Jesus Kristus ser ut, innehållande allt från Gud, Vår Fader, Matt 22:36-40:
"...Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta.../---/...du skall älska din nästa såsom dig själv..."

Behöver verkligen detta Guds rena, klara evangelium verkligen omtolkas med varje ny tid, tycker du, Åke Bonnier?
Eller har Kristi kyrkas herdar möjligen alltjämt samma uppdrag genom alla tider, nu som då? Sanningen, HELA sanningen, om och i Jesu Kristi förkunnelse, att intet får i hjorden riskerar ledas vilse av världen och tiden...?!

Kanske behöver Kristi kyrkas herdar erinra sig såväl Jesu Kristi uppmaning till gott tjänande i Luk 12:36ff som orden i Petrus första brev, kapitel 5, vers 2:
"Varen herdar för Guds hjord, som I haven i eder vård; varen det icke av tvång, utan av fri vilja, icke för slem vinnings skull, utan med villigt hjärta."
Margareta Persson, Inge(l)sta å Österlen

P-A Rudberg svarar
20 april 2024 – 04:32

Margareta,

”Omtolkas” är inte det som saken handlar om, snarare att tillämpa budskapet med relevans i varje tid och på varje plats. Därför måste vi söka bakom bokstäverna efter det som är evigt. Vi måste ställa oss frågan om VARFÖR Jesus sa som han gjorde.
Jesus använde liknelser för att göra sin syn mer allmängiltig, det måste vi ha i åtanke när vi läser in Bibelns ord i vår tid.

Rudbeckius säger
17 februari 2012 – 07:32

Bonnier. Jag måste fråga vad du gör med alla Jesu tvister med fariseerna i detta ditt sökande efter kärlek som inkluderar. Inte kan man väl säga att Jesus strävade efter att inkludera fariseerna som de var med alla sina egna uppfattningar om vad som var rätt?

Anders Gunnarsson säger
18 februari 2012 – 12:36

Rudbeckius

Vad är människostadgar i papismen? Att äktenskapet är oupplösligt mellan man o kvinna? Att spädbarnsdråp är avskyvärt utanför o innanför livmodern?

Rudbeckius svarar
20 april 2024 – 04:32

Tja, avlatshandeln på 1400- och 1500-talen var väl inte direkt motiverad med Skriften. Celibattvånget är inte självklart Bibelns lära. Jag vet att du går i svaromål på de flesta punkter på din blogg, så ett uttömmande svar går inte att ge i kommentarsfälten.

Anders Gunnarsson säger
19 februari 2012 – 08:41

Rudbeckius

F ö anser jag din sista kommentar till PA vara fantastisk o ärlig! Subjektivt öppnande tolkningar kanaliserat genom "PK-demokrati" är SvK:ns nya "bergfasta" grund!

Ad fontes!

Anders Gunnarsson säger
19 februari 2012 – 05:46

Rudbeckius

Jag betvivlar att du hittar en katolik som ser upp till renässanspåvarna (liksom aposteln Judas)! :-)