Kärlekens väg 2012 och framåt.


I skrivande stund befinner jag mig på Marielund, Romersk katolska kyrkans stiftsgård ute på Ekerö strax utanför Stockholm. Ett antal tyska katolska präster och en tysk luthersk diakon samt ett anal svenskkyrkliga präster är samlade i Focolarerörelsens regi för att samtala om vad det innebär att leva Ordet, sett ur våra olika perspektiv. Det är en anda av ömsesidig kärlek där vi delar glädje och svårigheter, där vi ser likheter och skillnader, där vi samtalar om människors andliga längtan och hur vi som kristna kan svara upp mot den. Denna helg inleddes redan i torsdags med besök i ett antal innerstadskyrkor där vi fick möta ansvarig präst för att både se på kyrkan som sådan men också höra något om kyrkornas arbete. Likaledes beöke vi stora synagogan i Stockholm och fick den förevisad. Naturligtvis hade jag sett kyrkorna (varav Storkyrkan var en av dem) tidigare liksom synagogan, men att få dela denna rundvandring med mina katolska bröder var en stark upplevelse.

Under fredagen och lördagen har vi varit samlade här ute på Marielund. Vad vi ju omedelbart kan konstatera är att samtal med varandra är livsviktigt. Det är första steget. Andra steget är att se hur vi kan leva Ordet tillsammans i respekt för varandras kyrkotraditioner. Focolares spiritualitet handlar bl a om att leva med Jesus mitt ibland oss och om att leva det som Jesus sjäv levde på korset – ’Min Gud, min Gud, varför har Du övergivit mig’. Den smärtan och gudsövergivenheten som Jesus upplevde på korset kan vi ana en bråkdel av i våra egna liv. En sådan smärta bland kyrkorna är att vi inte är ett, att det finns kyrkoskiljande tolkningar och uppfattningar. Men trots detta är det viktigt att se vad vi har gemensamt och då kan vi konstatera att vi har dopet gemensamt. Det är grundläggande viktigt. Dopet innehåller hela den kristna trons kärna. Inkarnationen, korshändelsen och uppståndelsen finns där. Därmed delar vi det allra met väsentliga. Vi har naturligtvis också Bibeln och bönen tillsammans. I den Romersk katolska kyrkan och i Svenska kyrkan står vi också liturgiskt nära varandra. Vår syn på altarets sakrament skiljer sig inte så mycket åt. Vår syn på den tidigare kyrkoskilljande tanken om rättfärdiggörelsen genom Tron allena är inte längre kyrkoskiljande.

Visst skiljer vi oss åt – inte minst i moralteologiska frågor. Synen på äktenskap, synen på sexualitetens utövande är olika i våra kyrkor. Men det ska inte behöva hindra både en mer officiell fördjupning av relationen liksom en lokal reell fortsatt närhet. Det handlar inte om att bli som den andre. Det handlar inte om en enhet där alla ska vara katoliker eller lutheraner. Nej, det andlar om att låta den ömsesidiga kärleken bygga en bro över olikheter så att ingenting kan skilja oss från varandra, så att vi kan glädjas med den andre och gråta med den andre. Olikheterna får vi tala om i respekt för varandra och i trohet mot det som är vårt, men den ömsesidiga syskonkärlekens väg är livsviktig i ett samhälle där mord sker dagligen, där människor saknar mat för dagen och tak över huvudet.

Kärlekens väg stavas ekumenik. Det ovan sagda gäller naturligtvis också de andra stora trossamfunden i Sverige. Vi får fördjupa vår kunskap om varandra i sann syskondialog och vi får se hur vi tillsammans kan ge ’kött’ åt Ordet i en värld som hungrar och törstar efter mening, efter andlig fördjupning och social rättvisa. Det finns egentligen bara en väg att gå och det är kärlekens väg. För att citera psalmförfattaren och poeten Bo Setterlind:’ det finns en väg till himmelen..den böjar här, den börjar nu, var än den går, den går till Gud.’ (Sv.ps 303:4) Jesus Kristus sjäv har visat oss den vägen – kärlekens väg där vi utmanas till enet – en enhet i mångfald. Låt oss ta den utmaningen, låt oss tillsmmans brinna för ekumenikens möjligheter och utmaningar – inte i okunnig naivitet, men i klok, stolt och respektfull glädje där vi får se på oss själva och den andre som Guds barn!

Det handlar om kärlekens väg!

17 kommentarer

Leif Ekstedt säger
19 februari 2012 – 11:40

Svenska Kyrkan tolkar in som det passar. Är det inte RFSL som lobbar så är det någon annan.
Med tanke på tydlighet i budskapen måste man använda ordet syskonkärlek med omdöme. Barnavårdsnämnden/lagen godtar troligen inte villken syskonkärlek som helst.

För övrigt är det viktigt att de kyrkor som bygger på kristen grund talar med varandra och visar förståelse. Störst av allt är kärleken.

Margareta P å Österlen säger
19 februari 2012 – 02:42

Vad säger du nu, Åke Bonnier, om detta med att den kärlekens och trohetens väg Jesus Kristus anvisat oss alla som vill tro på Fadern genom hans förkunnelse faktiskt innebär att vi likt den barmhärtige samariten bör ta oss an medmänniskor som hamnat i nöd pga onda och avgudadyrkande människors hänsynslöst giriga gärningar - Luk 10:23ff - gentemot att de som politiskt är fräcka nog att uttala i sig genom Guds smordes tillnamn, Kristus, och mana människor att istället söka "mer pengar i den egna plånboken"?!

Hur anvisar en präst i vår Svenska Kyrka kärlekens väg för dessa vilsegångna? Genom att förkunna HELA SANNINGEN i Jesu Kristi förkunnelse?
Eller genom att prata om "enhet i mångfald" som innebär.... ja, vad?
Att avgudadyrkan av girighetens avgud Mamon framför Guds kärleksbud är tillåtet i dagens värdsligt inriktade och tolkningsbenägna "kristenhet"???

Tacksam för svar, Åke Bonnier!
Margareta Persson, Inge(l)sta å Österlen

P-A Rudberg svarar
25 april 2024 – 07:33

Margareta P,

Din kampanj mot SvK:s präster börjar tappa fotfästet i verkligheten.

Vilka präster uppmanar människor att dyrka avgudar och att försöka berika sig själva?

Det är nog på tiden att du ger exempel som stöd till dina allvarliga anklagelser.

Rudbeckius säger
19 februari 2012 – 03:23

Bonnier!
Det är ganska provocerande att läsa din positiva hållning till människor av annan tro som bara gäller dem som inte är medlemmar i Svenska kyrkan. Om man i Svenska kyrkan omfattar avvikande tron än den för tillfället rådande erbjuds det inte mycket livsrum och Bonnier är mycket lojal mot majoriteten i kyrkan och njugg mot andra här i sin blogg.
Den öppenhet som du förespråkar här ovan skulle kunna visa sig vara äkta om den gällde också dina trossyskon inom Svenska kyrkan.

Åke Bonnier svarar
25 april 2024 – 07:33

Bäste Rudbeckius! Ekumenik är oerhört viktigt!! Och visst är det alltid lättare att vara ekumeniskt öppen mot dem som står i en annan kyrkotradition. Den Romersk katolska biskopens representant gällande ekumeniska frågor i Sverige, Fredrik Emanuelson, och jag konstaterade att ju närmre vi kommer varandra, ju fler likheter vi finner, ju svårare blir det. Det gör så ont när man kommer nära och det ändå skiljer i trosuppfattning. Likadant är det när man talar om den inomkyrkliga dialogen mellan oliktroende.
Men liksom andra kyrkor har ordningar, har vi också ordningar som vi följer. Kyrkoordningen är den vi har att rätta oss efter. Min blogg denna gång handlar om min syn på ekumenik. Jag hoppas att Du delar min syn på den även om vi kanske har olika uppfattningar i andra frågor.

Thorsten Schütte säger
19 februari 2012 – 03:37

Lika glad som jag blev när jag läste det här blogginlägget, eftersom jag också som protestant upplever berikning i kontakten med katolska kyrkan, lika ledsen blir jag när jag läser kommentarerna. Varför denna oginhet, varför denna brist av kärlek när vi som kristna vill föra en dialog med varandra?

Rudbeckius svarar
25 april 2024 – 07:33

Jag vet inte om det är kommentorerna som är ogina. Varför ska det anses vara normalt att vara teologiskt generös mot ”fina RKK” när man inte verkar för enhet i den egna kyrkan? Bör vi inte sträva efter en integrerad helhetssyn på livet, teologin och kyrkan?

Margareta P å Österlen säger
19 februari 2012 – 03:49

Lyssnar just via bibliotekets datornät på den radiogudstjänst från Immanuelskyrkan i Jönköping som jag missade i förmiddags, 19 febr, förstås - den är väl värd att lyssna på. Äntligen en präst som manar oss att följa i Jesu Kristi fotspår - att inte vända oss bort från de medmänniskor som behöver vår hjälp: kärlekens trohet - den väg vi har att gå av allt hjärta, i sanning, i gärning!
Margareta P å Österlen

P-A Rudberg säger
19 februari 2012 – 10:08

Detta är vad jag alltid hävdat - SAMTAL leder till att vi se det som faktiskt förenar och att vi väljer att bygga vidare på det. Även om vi inte delar samma syn i alla frågor så kan vi ända möta varandra i respekt.
Så väsensskilt detta är från de interna megafonkampanjerna i SvK.

Mer samtal, tack! Och det kräver att ALLA parter bjuder till. Slut på anklagelser, slut på misstänkliggörande, slut på egenkrav, slut på kränkthet.

Carolina säger
19 februari 2012 – 10:16

Jag blev jätteglad av att läsa Åkes text. Den andas hopp och välvilja.

Katarina säger
20 februari 2012 – 02:43

Måste säga att du inte har det lätt när du skriver dina inlägg. Snacka om att hamna i korseld direkt!! Du har en ängels tålamod med dina läsare/kritiker må jag säga!
Ditt budskap idag är ju så enkelt så enkelt att t.o.m jag, en enkel människa fattar. Det här med att tala med varandra är A och O för alltings förståelse oavsett om det är barn som bråkar, äktenskap som knakar, företag som inte blandar in sina anställa i beslutsprocesser, religions skillnader osv. Pratar man inte, drar man alltför ofta förhastade slutsatser och rykten uppstår, osämja kommer som ett brev på posten. Min mamma brukade säga att alla inte älskar alla, men förståelse och respekt för motparten ska man ha.
Jag tycker det är bra att du Åke deltar i dagar som den du beskrivit, för hur annars ska kyrkorna kunna mötas? Man måste få fråga, mangla, jämföra, fundera. Och det gör du bra!
Och du är hjärtligt välkommen ner till St Göran & Draken(i trä) någon mer gång när du har vägarna förbi! :-)

P-A Rudberg svarar
25 april 2024 – 07:33

Katarina,

Klokt, övermåttan klokt.

StaffanW säger
21 februari 2012 – 12:10

Åke, ekumenik i betydelsen att sträva efter att uppnå enighet i tron på Kristus kan aldrig vara fel. Får tolka din vurm för detta som att du kommer att uppmana SvK’s medlemmar och präster att delta i Jesusmanifestationen. Det är väl ekumenik om något!
Sjlälvklart är det här också bra med en dialog och meningsutbyte med katolska kyrkan. Katoliker och evangelikaler har mycket gemensamt - inte bara tron på Jesus uppståndelse utan också tron på den treenige Guden osv. Men, man kan nog inte enbart betona det som förenar - det finns trots allt många viktiga frågor där vi klart skiljer oss åt. Skulle bli lugnare om du kunde förklara detta med enhet i mångfald. Jesus talade väl om enhet i tron, medan RKK talar om enhet under påven. Den enhet som bl a Peter Haldorf uttryckt ungefär så här : ” vi måste böja vår nacke under kyrkan och bejaka Petrusämbetets legitimitet, för att enheten ska bli verklig”. Katolska kyrkans syn på enhet är också att det är svårt att ens tänka sig en synlig enhet, där de kan dela eukaristin med oss andra, om vi inte står i gemenskap med Petrusämbetet, enhetens ämbete, synliggjort i Biskopen av Rom”. Det finns de som menar att den katolska läran inte kan förenas med Nya testamentets kristendom.
Så förtydliga dig gärna och bekräfta att du menar dialog, samtal och en gemensam strävan efter Jesus – inte någon enhet med den Romers Katolska Kyrkan.

Anders Gunnarsson svarar
25 april 2024 – 07:33

Staffan

Vilken enhet finns borta för Kyrkan? Det enda protestAndar är överens om är att de inte är överens o att Kyrkan har fel, fel o fel.

Anders Gunnarsson säger
21 februari 2012 – 07:54

PA

Jo den enheten delar jag...

Men i alltför många frågor verkar protestAndar inte vara överens. Undrar varför. Ja faktiskt verkar det inte finnas mkt enhet alls, utanför Kyrkan.

F ö var det inte en fråga ställd till dig. Jag väntar fortfarande spänt på Staffans svar och inte PA:s floskelliknande formuleringar...

P-A Rudberg svarar
25 april 2024 – 07:33

Anders G,

Undrar om jag ska få se den dagen då du inte återfaller i personliga förolämpningar….

Konstigt att du som brinner så för kristen enhet inte har tagit till dig Bibens ord om hur kristna ska bemöta varandra…

P-A Rudberg svarar
25 april 2024 – 07:33

Anders G,

Glömde en sak: Menar du att uttryck för kristen tro är floskler?
Menar du att Jesus och apostlarnas ord också var floskler?

StaffanW säger
21 februari 2012 – 10:44

Anders,
Att Kyrkan är ”uschelig” är dina ord, inte mina. Det jag menar är att vi är alla lika goda kristna, men att vi i viktiga lärofrågor, traditioner och teologiska tolkningar skiljer oss kraftigt ifrån varandra. Du vet naturligtvis väl vad jag avser – t ex rättfärdiggörelsen genom tron (inte genom dopet), synen på nattvarden, synen på och tillbedjan till Maria som medåterlöserska och hennes himmelsfärd, påvens och biskoparnas makt ( t ex att biskoparna är apostlarnas efterträdare).
Men vi behöver inte fastna i att fokusera på olikheter – bara vi är medvetna om och respekterar varandras olika syn. Och det är här som man kan känna oro. För den enhet som RKK eftersträvar är i slutändan en organisatorisk enhet. Målet är bl a att alla kristna ska förenas, i ett gemensamt firande av Eukaristin osv. Allt enligt Katolska kyrkans egna dokument. Ett gott exempel på denna strävan hittar vi i uttalande från Enhetens vänner som byggde Enhetens kyrka vid Östanbäcks kloster: ”Det är svårt att tänka sig en synlig enhet, där vi också kan dela Eukaristin (nattvarden), om vi inte står i gemenskap med Petrusämbetet, enhetens ämbete, synliggjort av biskopen av Rom”. Ett utttalande som inte direkt sjuder av respekt.

Anders Gunnarsson säger
22 februari 2012 – 04:02

Staffan

Du missade helt min fråga... Din antikatolicism är jag helt ointresserad av...

StaffanW svarar
25 april 2024 – 07:33

Anders, vi har väl alla våra blinda fläckar, men du verkar ha mer än så. Vad är nu antikatolicism – uppenbarligen allt och alla som som inte till 100% sväljer allt kring påvens ofelbarhet etc. Det blir ju då omöjligt qtt föra ett vettigt samtal.

Anders Gunnarsson säger
22 februari 2012 – 04:08

PA

Du missade att min fråga INTE var riktad till dig. F ö är din överkänslighet rätt söt.

P-A Rudberg svarar
25 april 2024 – 07:33

Anders G,

Detta är ett öppet samtal, därför tog jag mig friheten att inflika min kommentar till din fråga till Staffan.

Jag är inte överkänslig, men lite trött på dina ständiga förnekanden av uppenbara fakta och förlöjligande av de som inte tycker som du. (Är du medveten om att ditt agerande skadar din sak?)

Anders Gunnarsson säger
23 februari 2012 – 04:12

Staffan

"Besvara frågan" ska det stå innan autokorrigeringen slog till. Gör jättehjärna det, om du vågar!

Allt gott i sektSveriges antikatolska ignorants utkant.
Vincit omnia Veritas.

Anders Gunnarsson säger
29 februari 2012 – 10:13

PA

Du har fått det om bakfoten, alltså är DU problemet, inte din halmgubbe till invändning.

Läs på och tänk rätt!

Allt gott!

P-A Rudberg svarar
2 mars 2024 – 02:12

Anders G,

Kan du istället för dina påståenden om mig besvara själva frågan. På vilket sätt har jag fått det om bakfoten?

Anders Gunnarsson säger
4 mars 2012 – 07:46

PA

Halmgubbar går inte att besvara. Du konstruerar/massupphittar missuppfattningar.

P-A Rudberg svarar
6 mars 2024 – 02:12

Anders G,

Det går alldeles utmärkt att besvara mina frågor. Eller kanske är det så att du inser att svaret skulle gå dig emot?

Anders Gunnarsson säger
11 mars 2012 – 11:31

PA

Du är go du.

Så Arius, Luther o dyl var också en del av Kyrkan? ProtestAndar ställer sig utanför den kyrkliga gemenskapen, som alltid trott detsamma (läs kyrkofäderna så förstår du att påven alltid haft huvudrollen)!

Allt gott

P-A Rudberg svarar
12 mars 2024 – 02:12

Anders G,

Det är nu uppenbart att du helt enkelt undviker att svara på mina raka fråga eftersom svaret skulle visa att du har fel.

Men vi låter det vara så. Jag har inget emot dig som person.